Hoe zit het met de financien als je in een verzorgingstehuis belandt?

vroeger leverde je je inkomen in, en kreeg je een toelage.
is dat nog steeds zo, en hoe hoog is die dan?
en hoe zit het als je een klein eigen vermogen hebt?

Rieneke1
12 jaar geleden
9.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag, heb geen idee hoe dit tegenwoordig gaat.

Het beste antwoord

Bij opname in de verzorgings / verpleegtehuis is gedurende ht eerste half jaar de LAGE eigen bijdrage verschuldigd. Na een half jaar moet de HOGE eigen bijdrage worden betaald. Deze eigen bijdrage is eenvoudig uit te rekenen met de rekenmodule die het CAK verschaft.
http://www.hetcak.nl/smartsite.dws?id=64194

De vraag die Rieneke stelt is een wat complexe vraag.
Bij opname in het verpleegtehuis is de eigen bjdrage voor een alleenstaande gemakkelijke uit te rekenen.
Bij gehuwden is de situatie ingewikkelder. Als de ene partner thuis blijft wonen en de andere partner in verzorgingstehuis wordt opgenomen is volgens de hoofdregel de LAGE eigen bijdrage verschuldgid. Ook na een half jaar.

Als er echter voor wordt gekozen wordt administratief te scheiden is men 'ongehuwd' voor de SVB. Dit kan financieel voordeel opleveren, tenminste als de opgenome een laag eigen inkomen heeft. Beide partners krijgen de alleenstaanden AOW: een voordeel van ca. € 4000 per persoon. Dus € 8000 totaal.

Daarentegen moet na een half jaar de HOGE eigen bijdrage worden betaald door de opgenome. Als het inkomen pakweg € 20.000 en meer is - niet aan beginnen. Als het inkomen lager is dan € 20.000 kan de rekensom worden gemaakt. Deze rekensom is niet eenvoudig te maken. Allerlei factoren kunnen een rol spelen zoals bijv. het recht op toeslagen.
Wel of geen 'ongehuwden' AOW: Een leidraad met informatie (enigszins verouderd) volgt hier: http://www.anbo.nl/pdf/LeidraadduurzaamgescheidenlevenVOOR%20WEBSITEsept08.pdf

------------------------------------------------------------------

Rieneke vraagt ook naar het vermogen. Er zijn geen plannen om bij opname het vermogen 'op te eten' - een schrikbeeld uit de vorige eeuw toen deze maatregel serieus ter discussie werd gesteld.

Vanaf 1 januari 2013 gaat het vermogen wel een grotere rol spelen bij het bepalen van de hoogte eigen bijdrage. 4% van het vermogen wordt dan in belastingbox 3 (sparen en beleggen) bij het bijdrageplichtig inkomen extra meegeteld.

Bijvoorbeeld: € 200.000 spaargeld. Het vermogen stijgt met 4% x 200.000 is € 8000. Mensen met spaargeld / vermogen zullen dus met een aanzienlijke stijging van de eigen bijdrage worden geconfronteerd. Zie bron.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je betaalt in verhouding met je inkomen, heb je een goed pensioen dan betaal je meer dan wanneer je bv alleen aow hebt, maar het is niet zo dat al je geld naar het verzorgingshuis gaat

Toegevoegd na 11 minuten:
misschien maakt de link het wat duidelijker
anneliez
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
maar wat houdt iemand in de praktijk over?
hoe zit het met eigen vermogen?
Rieneke1
12 jaar geleden
dank voor de link, +
fisbel
12 jaar geleden
De link van vraagbak geeft rommelige, onduidelijke en zelfs foutieve informatie. Zo wordt gesteld dat er vanaf 21 juni 2010 een eigen bijdrage is verschuldigd (....)
Dit moet zijn: Vanaf 21 juni 2010 betaalt u OOK voor de begeleiding de u ontvangt een eigen bijdrage zorg ZONDER verblijf. Rieneke vraagt naar de Eigen Bijdrage Zorg MET Verblijf (ZmV). Er is dus helemaal geen wijziging per 21 juni 2010.
Die wijziging betreft uitsluitend de lage bedrage. En van een wijziging laat staan plotsklaps invoeren van de eigen bijdrage is ook niet van toepassing als er een lage bijdrage is verschuldigd ZONDER dat de er sprake is van begeleiding. Dat is meestal het geval: bijvoorbeeld als er huishoudelijke hulp aan huis is gedurende 1 of meer dagdelen per week. Begeleiding is dus toegevoegd bij het bepalen van de LAGE eigen bijdrage. De eigen bjdrage was al JAAR EN DAG schuldig en grosso modo afhankelijk van het verzamelinkomen Box 1, 2 en 3.
Een betere informatieve link is de link van het CAK zelf. Met daarin opgnomen de rekenmodule om de hoogte van de eigen bijdrage (laag of hoog) uit te rekenen.
http://www.hetcak.nl/smartsite.dws?id=68842
Rieneke1
12 jaar geleden
jij ook bedankt fisbel, ik heb je elders even geplust.
fisbel
12 jaar geleden
Dat is dan de foute plek Rieneke (...). Een (uitgebreid) antwoord heb ik hieronder geplaatst. Stel gerust je vragen, evtl. als de (vervolg)vraag te specifiek is per prive-mail. De situatie van de eigen Bijdrage heb ik meerdere malen met mensen besproken (als ANBO-belastinginvuller / 1 van de petten die ik draag)