Toen Griekenland financieel nog gezond was, waar verdienden ze hun geld toen mee?

Het moet toch ooit wel eens goed zijn gegaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik las pas geleden dat de Grieken gewoon hun belasting niet betalen en de overheid het gewoon op zijn beloop laat i.pl.v. het te gaan halen bij die mensen die het niet betaald hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja... Eigenlijk moet je er niet te vaak over lezen.

Antwoorden (6)

Natuurlijk, wat dacht je van Griekse wijn, feta, olijven en andere producten; heel veel mensen werkten in de scheepvaart; het toerisme leverde kapitalen op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Griekenland had een goed draaiende economie, waar gewoon geld werd verdiend. Maar als je jarenlang meer uitgeeft dan dat je verdient gaat het een keertje goed mis natuurlijk. Voor Amerika geldt dit overigens ook, maar die kunnen zelf geld bijdrukken. Dus die klap komt later nog.
12 jaar geleden
Zoals iedere staat verdiende/verdient Griekenland geld door belasting te heffen en geld te lenen.

Normaliter lenen staten geld tegen een gunstige rente om het vervolgens ook weer uit te lenen aan andere staten met een hogere rente.

Het probleem is als je meer geld uitgeeft (door salarissen van ambtenaren, uitkeringen, vroeg-pensioenen, publieke werken) dan dat je door die belastingen binnenkrijgt, dan moet je geld bijlenen, zoals ook iedere staat doet.

Als er echter geen vooruitzicht is dat een staat dit geleende geld terug gaat betalen, lenen andere landen en banken die staat geen geld meer. Geld op: staat failliet. De straatlantaarns kunnen niet meer aan, pensioenen kunnen niet betaald worden, ambtenaren niet uitbetaald etc. Dat is in Griekenland gebeurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze leefden van geld dat ze van Europa leenden, tot de er ook moest terugbetaald worden.
Ze hebben jaren boven hun stand geleefd.
Duid dit niet ten kwade aan het volk, maar aan de regeringen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Griekenland was niet financieel gezond.dat was maar schijn.Goldman Sachs hielp Griekenland van de klaver naar de biezen.
http://www.apache.be/goed_gelezen/2012/02/14/goldman-sachs-en-de-vernietiging-van-griekenland/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toerisme en handel met fruit