Ben je voor/tegen de verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd, en waarom?

Ik ben er namelijk wel voor, hoewel de meerderheid tegen lijkt te zijn.
Aangezien de babyboom-generatie straks tegelijkertijd in het bejaardentehuis terecht komen lijkt het mij erg praktisch om nu alvast een buffer op te bouwen. Zeker als nakomer van die generatie; het zal mijn 'werkleven' ook beinvloeden.

Toegevoegd na 32 seconden:
*terecht komt

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Er zijn veel, heel veel mensen die helemaal niet willen stoppen als ze 65 zijn, maar door allerlei regels wel moeten stoppen.
Ook zijn er veel mensen die bij 65 jaar op hun top zitten van hun kunnen en ervaring, het is toch zonde dat deze mensen gedwongen worden om te stoppen,
Nog een punt, we zitten waarschijnlijk over een tijd met een groot tekort aan geschoolde krachten.
Dan is er nog het verschijnsel dat mensen veel ouder worden dan vroeger en het niet meer op te brengen is om zoveel 65 + ers te betalen, dus ergens moet je dan wat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Mensen die niet willen stoppen gaan lekker door nadat ze 65 zijn geworden. Vaak kom je daar met een werkgever wel uit. Maar dat is dan wel op vrijwillige basis en dus een enorm verschil met de nieuwe situatie. Dat veel mensen ouder worden is wel waar, maar ik begrijp niet dat die 'winst' op moet gaan aan werken. Dat het niet meer op te brengen zou zijn is niet waar. Het is alleen een kwestie van andere keuzes maken. Als een roepende in de woestijn toeter ik graag dat de kinderbijslag wel wat minder kan. Tot maximaal 2 kinderen en niet meer uitkeren boven een inkomen van 100.000. Dat bespaart miljarden en we kunnen dan lekker met 65 doen wat we willen. Stoppen of doorgaan dus.
paulus811
14 jaar geleden
MarieAnne, ik zie niet wat er praktisch aan het antwoord is. Ik waardeer de antwoorden van Eddijst altijd zeer, maar hier ben ik het echt volledig mee oneens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Betere oplossing?
Ergens moet er een oplossing komen.
Meer premie gaan betalen?
paulus811
14 jaar geleden
De leeftijd is opgetrokken naar 67 omdat de AOW onbetaalbaar wordt. Ik denk dat men gewoon kan stoppen bij 65 (en wie WIL doorwerken mag dat, daar heb je wel een punt) als: - kinderbijslag betalen voor max. 2 kinderen
- kinderbijslag betalen tot max. 100.000 euro inkomen
- geen euro aan kinderbijslag meer exporteren naar het buitenland
- bezuinigen op de inefficiënte zorg (kijk de aflevering van kassa van 14 nov. maar eens, de verspilling ten top). Een familielid van mij kreeg 6 dozen morfinepleisters a 110 euro. Er is 1 doosje gebruikt, de rest is vernietigd. 550! euro door het toilet gespoeld. Volgend jaar gaat de premie met 40 euro p.p. omhoog....
- hypotheekrente aftrek beperken tot max 500.000 hypotheek
- hypotheekrente aftrekken van 32% schijf, niet meer van de hoogste, vaak 52%
- nog eens heel kritisch kijken naar ontwikkelingshulp. Veel geld verdwijnt naar onbetrouwbare corrupte figuren. Toon aan (overheid) waar het geld heen gaat en wat er de afgelopen 20 jaar mee gedaan is. Verantwoorden dus.
- veel vaker kaalplukken van criminelen. Het is nog steeds veel te makkelijk in nederland om tonnen te 'verdienen' met wietplanten. Oplossingen genoeg, het is en blijft een kwestie van keuzes maken. En meer premie pensioenpremie betalen is voor mij geen optie. Ik betaal al jaren premie om met 65 jaar te stoppen. Dat was de afspraak toen ik met premie betalen begon. Maar voor wie dat wil zou die mogelijkheid er misschien wel moeten zijn ja. Maar ik blijf het diefstal vinden om 2 jaar langer te betalen en 2 jaar korter te ontvangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wordt weer jaren vergaderen!
En al die regeltjes kosten ook weer enorm veel nieuwe amtenaren en werkplaatsen.
Maar ik ben het helemaal met je eens, er is zo veel geldverspilling!
En dat met die kinderbijslag heb ik ook nooit begrepen.
Hoe meer kinderen hoe meer geld je krijgt!
Het zou net anders om moeten wezen.
Onwikkelings hulp is ook zeer dubieus, hoeveel vreten hiervan mee?
Daar heb je als gever totaal geen inzicht in.
Maar je kan de rest van de wereld toch ook niet laten barsten, maar ja wat dan?
En natuurlijk heb je recht om te stoppen bij 65 jaar, daar heb je voor betaald!!!
Maar waar haal je straks dat recht?
Over 5 tot10 jaar komen wij waarschijnlijk heel veel arbeiders te kort en die moeten dan weer uit het buitenland komen, nou zet je maar schrap wat dat weer voor een gezeur oplevert.
Door een paar jaar langer doorwerken is het waarschijnlijk minder erg, maar de praktijk zal het leren.
Bedankt voor je eerlijke reactie.

Andere antwoorden (13)

Ik ben faliekant tegen de verhoging, het is zelfs pure diefstal. Al jaren betaal ik een pensioenpremie die gebaseerd is op stoppen op 65. Nu dat 67 wordt, moet ik twee jaar langer betalen en krijg ik twee jaar korter. Diefstal dus, een ander woord kan ik er niet voor bedenken.

Een bezuinig op kinderbijslag lijkt me veel beter, maximaal nog maar voor twee kinderen en boven 100.000 inkomen draait men maar zelf voor de kids op. Dan kunnen ik en miljoenen anderen gewoon stoppen op 65.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens+1
Ben er fel op tegen, wij werken veel en doen ons best om te genieten van alles maar willen ook nog even samen tijd door brengen als ons dat gegunt zou worden en niet vanuit het werk, in een doodskist komen te liggen en daardoor minder hebben kunnen genieten.

Je staat met de rug tegen de muur en als je eerder wilt stoppen kost je dat extra geld.

En ik weet echt nog wel andere manieren hoe er meer in het potje kan komen en er zullen altijd mensen blijven die kunnen werken, maar de strop wordt zo langzamerhand steeds verder om onze nek geknoopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens +1
paulus811
14 jaar geleden
duimpje voor Lora!
Voor, ik ben zelf 20 en ik zou het belachelijk vinden dat ik straks tot mijn 70ste moet gaan werken en veel meer belasting moet gaan betalen en de babyboomers straks lekker van een te dure AOW kunnen genieten.
Daarnaast hadden zij zelf ook al kunnen bedenken dat de verhouding pensioengerechtigde en de arbeidsgerechtigde scheef zou groeien. Zij hebben zelf een systeem bedacht dat niet werkte, ze mogen het ook oplossen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hartstikke voor.
De pensioentijd wordt in de huidige situatie steeds langer want de gemiddelde sterfleeftijd komt steeds hoger te liggen. Dat betekent dat de huidige pensioenpremiebetaler steeds meer waar voor zijn geld krijgt. Zonder er iets voor te doen, gewoon doordat de gezondheidszorg steeds beter wordt.
Ik zie niet in waarom een pensioenpremiebetaler jaarlijks een extra dotatie moet krijgen en iemand die geen premie betaald niet. Iedereen moet een zelfde behandeling krijgen.
Voor mensen die zwaar werk uitvoeren is er een WAO als ze het niet meer kunnen maar verder moeten ook zij solidair zijn met andere mensen.

Toegevoegd na 14 uur:
Van mij mag overigens AOW en pensioen helemaal worden afgeschaft. In mijn ogen zijn die uitkeringen soort van arbeidsongeschiktheidsuitkeringen. Sommige mensen zijn op hun 80e nog niet versleten, dat is niet helemaal leeftijdsafhankelijk. AOW en pensioen zijn dan ook vormen van leeftijdsdiscriminatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen die enigszins kan nadenken is hiertegen.
Er is namelijk geen werk voor die groep mensen.
Slechts drie procent van de beroepsbevolking van die leeftijd heeft een full-time baan.
Boven de 50 ben je al afgeschreven voor het CWI.
Volksverlakkerij dus. En twee jaar langer bijstand voor heel veel mensen. Als je die al krijgt. Want je moet eerst je huis opeten indien aanwezig.

Toegevoegd na 12 minuten:
O ja, en de regering neemt geen enkele maatregel om de werkgelegenheid van die leeftijdsgroep te bevorderen....
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist er zijn nu al bazen die met hun personeel wat boven de zestig jaar is in hun maag zitten,waar ze in feite geen werk voor hebben ,en echt zwaar werk niet meer kunnen doen,maar ze ook niet kunnen ontslaan.
+1
paulus811
14 jaar geleden
+1 voor de antwoordman.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, en als je bijna door je gezondheid niet meer kan werken en de WIA keurt je niet meer zomaar af, dan zal je zelf ontslag moeten nemen en gedwongen worden om zelf te moeten stoppen. Nog even en we krijgen allemaal een rollator van onze werkgever omdat we niet meer met de dossiers kunnen lopen. En de 1 heeft geluk dat die nog vitaal is en de ander heeft pech. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wordt hier in holland bijna niet meer afgekeurd,of je moet geen armen en geen benen meer hebben.
Ik ben voor... 69 of 70 zou nog beter zijn in mijn optiek...

Waarom dan, weer heel simpel XiniX denken... Mensen vinden het verschrikkelijk als ze hun collega´s kwijt raken, want dan vervreemden ze zeer snel uit de maatschappij, dus optrekken van de leeftijd is daarom een oplossing voor het wegvallen van de zin van het leven... Wat ik dan wel voorstel is dat ze met 65 ander (lees minder stress)werk moeten doen... Dus wel anders werken na je 65... Werk zonder stress...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Lees mijn antwoord eens, er is GEEN werk voor die arme zielen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel, als er stressloos werk moeten gaan verrichten dan maken ze drie banen van één baan... Maar dat komt nog, dat snappen ze nu nog niet, maar als we 5 of 10 jaar verder zijn wel... Je moet wel positief zijn hoor...
AWM
14 jaar geleden
Waarom zouden 'ze' banen gaan maken? Ze kijken wel mooi uit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijden veranderen... Het is steeds slechter geworden en binnenkort verandert dat, 2012...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
xinix wat is er steeds slechter geworden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het levens- en werkklimaat...
Gewoon tegen,iemand die met zijn twintigste zoals ik begonnen is met werken,en dus dan 45 jaar gewerkt heeft zou dan nog 2 jaar extra moeten,van de gekke.
kijk gewoon eens goed om je heen ,overal loopt jeugd tot dertig jaar,om maar wat te noemen die geen werk heeft of niet wil werken, laat ze daar maar eens wat aan gaan doen,moeten wij straks als ouderen daar voor gaan bloeden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jonge mensen kunnen heel gemakkelijk zeggen, dat we allemaal maar door moeten werken tot ons 67 jaar. Maar als je door 34 jaar lichamelijk werken in je eigen baan niet meer kán, en je hebt de overstap naar het computer-tijdperk daardoor niet kunnen maken, dan zit je in de frustrerende omstandigheid, dat je met 53 jaar onvrijwillig werkeloos wordt, maar je, ondanks wekelijkse sollicitaties, niet meer aan de bak komt. Hoe langer die onvrijwillige werkeloosheid duurt, hoe minder kans je hebt, dat iemand je nog aanneemt.
Er zal dáár dus eerst iets moeten veranderen, want wij babyboomers willen bést werken, kunnen alleen niet meer 8 uur of langer staan per dag, maar al vindt iedereen dat we nog prima arbeidskrachten zijn, met mensenkennis en ervaring - niemand neemt ons nog.
En daar word ik dus helemáál niet vrolijk van.....

Dus als werkgevers verplicht gaan worden mensen boven de 50 aan te nemen voor banen die zij kunnen doen (al zal een jonger mens dat werk óók kunnen doen), ga ik verder denken of ik vóór of tegen ben.
Nu wil ik gewoon weer een kans om te werken !!!!

Toegevoegd na 22 minuten:
Bijkomend voordeel : we worden niet meer zwanger, hoeven geen andere werkpercentages dan waarvoor we aangenomen worden, en verhuizen ook niet meer naar de andere kant van de wereld omdat we daar onze 'levenspartner' ontmoeten (meestal niet, tenminste....) MAW : je weet wat je krijgt, als je ons aanneemt - moet je met een twintiger nog maar afwachten....we kunnen nog 14 jaar dagelijks werk verrichten, dat weet je met jonge mensen maar nooit....,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Logischerwijs moet men voor zijn. Ik ben het in ieder geval.

Toen de AOW werd ingevoerd begonnen de meesten op 14 jarige leeftijd te werken. De gemiddelde leeftijd was ca 72 jaar.
Tegenwoordig begint men veelal op 18 jarige leeftijd of veel later en de gemiddelde leeftijd is ca 82.
Het probleem is, dat in het verleden nooit gereserveerd is voor de toekomst, terwijl de overheid wist dat na 2010 de AOW praktisch onbetaalbaar zou worden.

Ik vindt zelfs dat de genome maatregelen veel te laat en eigenlijk veel te soft zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lees deze vraag ook eens
http://www.goeievraag.nl/vraag/peiling-blijkt-10-mensen-positief.27244
en overigens ook andere vragen die je via de zoekfunctie kunt terugvinden.

Mijn antwoord op die vraag was, en is dus ook nog steeds op jouw vraag:
Ik ben niet faliekant tegen de verhoging van de AOW-leeftijd, al vind ik wel dat goed over de invoering ervan moet nagedacht worden. Dat de mensen die wat ouder zijn later dan ook echt door bedrijven aangenomen worden als ze onverhoopt werkeloos raken en moeten solliciteren.
Maar ik denk wel dat de AOW-leeftijd gewoon bespreekbaar moet blijven. Want deze is jaren geleden ingevoerd, toen de levensverwachting van de mens een stuk korter was dan nu. (voorbeeldje, mijn man heeft zelfs nog een oma van 102 jaar oud). En dan gaan ook nog eens de meeste mensen met de VUT. Hier komt nog bij dat mijn generatie langer heeft geleerd voordat ze gingen werken, en het merendeel ervan echt niet al vanaf hun 16e hard aan de bak is gegaan. Mijn vader baalde er zelfs van toen hij 65 werd dat het afgelopen was, en heeft op eigen houtje nog 4 jaar door gewerkt. (was elektricien)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is nu werkelijk helemaal terug naar af.Wat voor zin heeft het de mensen langer te laten werken als 20% in het begin van hun loopbaan werkloos zijn?
Er valt best een systeem uit te werken waarin degenen die willen doorgaan met werken dat kunnen.
Stel je eens voor dat je in de verpleging of verzorging werkt.Kan je meteen van de status van personeel overstappen naar de status van resident.Je rug is eraan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben er tegen. Deze week stond nog in de krant dat met name de 45-plussers de dupe zijn van de crisis en geen werk kunnen vinden als ze ontslagen worden (en dat worden ze op grote schaal)!
45+ is dus voor werkgevers al te oud, laat staan 65+!!!
Het is toch gewoon een kwestie van logisch nadenken? Er is niet genoeg werk. We belanden straks met z'n allen in de bijstand in plaats van in de AOW.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben TEGEN want ik ben begonnen met werken toen ik 15 was en heb nu al 42 jaar gewerkt (en bijgeleerd) en als de verhoging doorgaat haal ik de 50 dienstjaren en dat terwijl er nu zoveel werklozen zijn en vaak zijn dat mensen die heel graag willen werken en waar ik heel graag mijn plekje voor op wil geven