Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

schrijf je skieën of skiën en is het kopieën of kopiën?

mijn leraar heeft skiën fout gerekend op mijn toets dus ik zou graag willen weten hoe je het dan wel schrijf want dit is volgens mij wel goed!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
55K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Het is skiën, je had dit dus goed! Het is namelijk geen skie maar ski.
Het is kopieën, het is namelijk kopie!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In veel gevallen kun je 't woord gewoon (desnoods verkeerd) intikken in google. En zo kom je uit op: Skiën!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Skiën en kopieën. Bij het meervoord van kopie krijg je een extra e omdat de klemtoon bij kopie op de laatste lettergreep ligt. Zou dat niet zo zijn, dan zou er geen extra e bijkomen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga ervan uit dat je het meervoud van ski moest opschrijven. Dan is het ski's en niet skiën. Skiën is namelijk het werkwoord.
Het meervoud van kopie is inderdaad kopieën, omdat de klemtoon op de laatste lettergreep ligt. Dan krijg je een verdubbeling van de e. In tegenstelling tot bijvoorbeeld koloniën. Daar ligt de klemtoon niet op de laatste lettergreep en krijg je dus enkel een 'n' om het meervoud te vormen. Misschien is het verstandig om niet alles in twijfel te trekken wat je docent fout rekent. Hij/zij heeft er lang voor gestudeerd en heeft waarschijnlijk een flinke dosis (levens)ervaring en zal het mede daardoor vaak beter weten dan jij.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding