is verplichte bloeddonatie mogenlijk?

vroeger moest je in dienst. met gedegen excuus kon je vrijstelling krijgen. maar je werd iig opgeroepen voor een een keuring. zou een soortgelijk systeem met bloeddonatie ook kunnen? dus de verplichting je melden bij een bloedbank en uit te leggen waarom je het echt niet wil als je geen bloed wil doneren. ik zelf zou dan bloed gaan geven omdat ik te lui ben me er uit te lullen. en zeker voor bloeddonatie ben. alleen uit luiigheid me nooit heb aangemeld.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Het beste antwoord

Nee bloed doneren zal hier in Nederland niet verplicht kunnen worden gezien hier de vrijheid in keuzes heerst.
Zouden ze( de regering dus) het echter wel verplichten hier in Nederland, zou dat in strijd zijn met de vrijheid van meningsuiting en het recht op privacy.Vandaar dat het ieders eigen keuze zal blijven hieraan mee te werken of niet. Ik ben ook geen donor ,wel voor organen maar niet voor bloed en mijn vrouw is ook geen bloeddonor wegens bloed armoede. Als zij zou doneren dan zou ze linea recta onderuit gaan en zouden de zusters haar het meteen weer terug moeten dienen dat heeft dus geen enkele zin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik zou het persoonlijk abnormaal vinden om zoiets te verplichten.
Iedereen mag dat toch wel zelf weten?
Of het mogelijk is?
Geen idee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wellicht is het mogelijk maar het lijkt me een slecht plan. dan liever een verplichting op het registreren. Maar als je te lui bent om het vrijwillig te doen dan is dat een tekortkoming van jou, niet van het systeem, om heeleerlijk te zijn. Mijn vrouw en ik gaan wel, en krijgen gewoon om de 3 maanden bericht dat de schooldeur weer een avond open is voor donaties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou het ook anders kunnen zien:

Ik ben jarenlang bloeddonor en plasmadonor geweest.
Iedere keer werd ook mijn bloed gecontroleerd.
Daardoor is een te hoge bloeddruk vastgesteld.
Die is zo hoog opgelopen dat ik daarom geen donor
meer mocht zijn.
Dat was een waarschuwing.

Ik had dat nooit geweten, als ik geen donor was.

Dus je zou het ook al kunnen doen een heel klein beetje uit eigenbelang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toevallig werd ik vandaag nog gebeld door de bloedbank, ik had geen bloed kunnen geven de laatste keer omdat ik naar de tandarts was geweest en een kies had laten trekken.
Ze verzochten me vriendelijk om aub te komen want ze hadden bloed nodig.
Dat is toch reden genoeg om even te gaan.

Het verplicht stellen lijkt me geen goed idee, gelukkig zijn er veel mensen die donor zijn en als mensen als jij nou eindelijk die knoop doorhakken en gewoon eens gaan zijn er zeker voldoende, want je bent echt de enige niet die het wel wil, maar om wat voor reden dan ook niet doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da's wel erg lui ja, aanmelden en een keer per half jaar of jaar even daarheen is toch niet zo'n moeite?
Wat houdt je tegen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom verplichten?Zullen we mannen dan ook verplichten om hun sperma af te geven?Iets verplichten werkt juist averechts.Bloed geven vind ik prima,zolang het maar uit vrije wil gebeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan niet zomaar, hoewel niet is uitgesloten dat het niet mogelijk zou kunnen worden. Een verplichte bloeddonatie kan ondere andere in strijd zijn met het recht op lichamelijke integriteit van art 11 Grondwet en het recht op eerbiediging van het priveleven van art 8 Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.