Mag mijn werkgever eisen dat ik op mijn vrije dag een cursus doe die hij betaald?

Ik werk 4 dagen. En nu 'moet' ik een cursus gaan doen. Mijn werkgever heeft al de werkdagen aangepast wat betekend dat de cursus op mijn vrije dag valt. En de cursus duurt 1,5 jaar waar ik eens in de 3 weken naar toe moet.

De eerste 6 dagen zijn in mijn eigen tijd en daarna krijg ik pas tijd-voor-tijd terug. Dus helemaal betaald hij het niet. Verder wil ik op mijn vrije dag een andere baantje zoeken zodat ik voeling houd met een ander deel van mijn beroep.

Op zich sta ik open voor de cursus maar ik vind ook dat ik recht heb om mijn tijd zelf in te delen als ik niet werk voor mijn werkgever. Mijn hart zegt eigen invulling geven. Maar mijn ratio zegt dat ik nog geen andere baan heb op mijn vrije dag en dat ik al weet dat die cursus gaat komen en op welke dagen.

Mag mijn werkgever dit van mij eisen? En wat te doen met mijn dilemma. Graag jullie advies?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Concreet jouw vraag: Mag de werkgever eisen dat je op je vrije dag een cursus doet: Nee, als jij afgesproken werktijden hebt, kan je werkgever niet redelijkerwijs verlangen dat jij jouw leven omgooit om op jouw -volgens afgesproken arbeidspatroon- vrije dag in te leveren en om te ruilen voor een andere dag vrij.

ALS het zo is dat die cursus ook op een andere dag gegeven kan worden, is het logisch dat je werkgever je die optie geeft. Als die cursus niet op een andere dag gegeven wordt is het aan jou om te besluiten of je het niet erg vind om van vrije dag te wisselen, of of je de cursus dan niet wilt doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je werkgever investeert flink in jou door je die cursus te laten doen. De eerste 6 dagen lever je zelf in, daarna mag je ze compenseren.
Dat lijkt mij een hele schappelijke regeling. Als je er niet mee akkoord bent, kun je dat aangeven, maar dan weet de baas ook dat je niet van plan bent om eigen tijd te investeren in het 'beter worden in jouw vak'. Dat had je dan beter kunnen doen op het moment dat je afsprak met je baas om die cursus te gaan doen.

Wat je je ook af moet vragen, is of je die anderhalf jaar vol gaat maken bij deze werkgever als je loyaliteit niet zo groot is. Op het moment dat jij ander werk vindt en helemaal over wil stappen, moet je waarschijnlijk (een deel van) je cursuskosten terugbetalen aan je baas of de cursus verder zelf gaan betalen. Kun je dat en wil je dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak moet je zelfs na een cursus nog een paar jaar in dienst blijven. Ik vind dit een goed antwoord +