Bij welke gelegenheid zingen we het volkslied van Europa?

Weet iemand dat misschien?
En wat is de tekst?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Officieel heeft het Europees Volkslied geen tekst, met als belangrijkste reden dat er geen officiële eenheidstaal is in de Europese Unie, en er dus tekst in alle officiële Europese talen zou verzonnen moeten worden. Beethoven heeft z'n 9e symfonie echter wel gebaseerd op Ode an die Freude van Friedrich Schiller, waardoor deze tekst vaak gebruikt wordt als het Europees volkslied gezongen wordt.

Originele, Duitse Tekst:
Freude, schöner Götterfunken,
Tochter aus Elysium!
Wir betreten feuertrunken,
Himmlische, Dein Heiligtum.

Deine Zauber binden wieder,
Was die Mode streng geteilt,
Alle Menschen werden Brüder,
Wo Dein sanfter Flügel weilt.
fremar
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het Europese volkslied wordt gezongen bij officiële gelegenheden van de EU en de Raad van Europa. De tekst is variabel omdat de EU geen officiële eenheidstaal heeft.
Elk land heeft zijn eigen tekst gemaakt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Europees_volkslied