Waarom duurt het ongeveer een dag voordat overgemaakt geld pas zichtbaar is?

Een vriend van me had afgelopen middag geld overgemaakt naar m'n rekening. Hij vertelde tevens ook dat het ongeveer een dag duurt voordat het zichtbaar is op mijn rekening. Waarom zolang het is toch een kwestie van gegevens en cijfers aanpassen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Je geeft het antwoord ten dele zelf al: het overboekingsproces kost tijd. Soms draait dat snel en soms langzamer. Een overboeking kan soms meteen zichtbaar zijn of vergezeld gaan van de opmerking: "gereserveerd".
Tussen verschillende banken moeten gegevens en systemen corresponderen. Dat kost meer tijd. Van ING naar Rabo kost vaak minstens 1 dag terwijl van ING naar ING het resultaat vaak meteen zichtbaar is.'
Soms duurt de afboeking 1 seconde en de bijboeking 1 of 2 dagen afhankelijk van wat voor soort rekening de overboeking komt... In ieder geval kost het computertijd en controletijd.
Overigens zoals hierboven vermeld controleert de ING niet altijd op naam: bedrijven kunnen automatische incasso doen op rekeningen die niet de goede nummer en naamcombinatie hebben !
Ik heb dat zelf meegemaakt. Zo safe als de Bank van Engeland (spreekwoordelijk) is het systeem dus niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er blijkt toch nog altijd een soort van controle plaats te vinden. Zo duurt het overmaken vlak voor of in het weekend extra lang omdat de banken dan niet 'werken'. Er blijken toch nog altijd mensen aan te pas te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je telebankiert dan is het geld direct zichtbaar op je telebank site.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- dat is niet waar.
Kimath
12 jaar geleden
Zelfs met internetbankieren duurt het even voor het erop staat. Tussen bijvoorbeeld een spaar en betaalrekening van dezelfde persoon is het volgens mij wel sneller.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alleen als je geld over maakt naar 2 rekeningen binnen dezelfde bank staat het er direct op.
ronron1212
12 jaar geleden
nooit een probleem mee
als je van jou rekening geld overmaakt naar een andere rekening van dezelfde bank dan staat het geld er vaak al binnen enkele minuten op.

Maak je geld over van de ene bankrekening naar de andere dan duurt dit langer, een dag is gebruikelijk.

Dit komt omdat de bank altijd dagelijks op hetzelfde tijdstip zijn "betalingen" doet. bij elke bank kan dit anders zijn waardoor ze net langs elkaar heen communiceren. pas wanneer de bank dus de eerstvolgende keer weer geld overmaakt/accepteert krijg jij het op je rekening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het vasthouden van geld genereert rente voor de bank, die er even 'op past'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jongens. Stop die minnetjes. Dit klopt. Alle geld wat overgeschreven word, word even geparkeerd. Over dit geparkeerde geld word rente gegenereerd. Het gaat alleen niet op als je geld overschrijft tussen rekeningen van dezelfde bank. Dat geld word meteen overgeschreven. Maar geld dat tussen verschillende banken word overgeschreven word eerst op een aparte rekening van de bank zelf gezet waar het aan het eind van de dag rente opleverd. Daarna word het pas overgeschreven naar de andere bank.
In het verleden duurde een overschrijving zelfs nog langer, omdat de bank die het geld ontving vaak ook nog rente wilde trekken van ontvangen gelden.
Indien beide partijen de zelfde bank hebben is het enkele minuten werk, voordat het geld van de ene op de andere rekening staat.

Mochten beide partijen een andere bank hebben kan dit inderdaad even duren. Dit komt door de boekhouding van de bank. Banken verzamelen alle kleine bedragen en tellen dit allemaal bij elkaar op, op een vast tijdstip boeken ze geld over. Dit lijkt onhandig maar iedere transactie kost de bank geld.
Een externe organisatie (equens) verzameld al deze kleine bedragen en komt op het eind van de dag met een grote verzamelfactuur. In deze facturen worden alle kleine bedragen opgeteld en verrekend.

Zo zou bijvoorbeeld de ABN 2 miljoen aan de Rabobank moeten geven, en tegelijkertijd 1 miljoen van de Rabobank ontvangen. Door dit te verrekenen zou de ABN maar 1 miljoen aan de Rabobank over maken op het eind van de dag dat scheelt veel geld.

Bij de ING kan het nog langer duren omdat zij naam, gironummer controle uitvoeren en niet enkel kijken naar het bankrekeningnummer.