Is vrijdag de 13e (morgen) echt een ongeluksdag?

Wat is hier allemaal van waar. Is het echt bijgeloof? Hoe is men op het idee gekomen van een ongeluksdag?

Ik moet morgen namelijk van Groningen naar Breda rijden om voor et eerst mn schoonfamilie te ontmoeten... *help* Slik*

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha succes!

Het beste antwoord

Is onderzocht (wat eigenlijk niet!):

Vrijdag de 13de blijkt geen brokkendag Dat ‘vrijdag de 13de’ een echte ongeluksdag zou zijn, vindt geen steun in de statistieken. Het Centrum voor Verzekeringsstatistiek telt zelfs mínder schademeldingen dan op andere vrijdagen. Dat staat te lezen in het nieuwste nummer van Verzekerd! – het informatiemagazine van het Verbond van Verzekeraars – dat aan de vooravond van vrijdag 13 juni is verschenen.

Vrijdag de 13e blijkt geen brokkendag. Aantal ongevallen minder.
Het CVS keek allereerst naar het aantal meldingen van schade door ongelukken in het verkeer. Omdat iedere dag een andere verkeersdynamiek kent, zijn daarbij ‘normale’ vrijdagen vergeleken met vrijdagen op de 13de van de maand. Gemiddeld komt het zo’n twee keer per jaar voor dat een vrijdag deze ‘ongeluksdatum’ draagt. Waar verzekeraars op de meeste vrijdagen ongeveer 7.800 schademeldingen binnen krijgen, blijft de teller op een vrijdag de 13de stil staan op gemiddeld 7.500 gevallen.

Ook aantal brandmeldingen minder
Ook het aantal brandmeldingen op vrijdag de 13de ligt met 690 lager dan de 720 meldingen die men doorgaans op vrijdag ontvangt. De eerlijkheid gebiedt de statistici wel te zeggen dat de totale schadeomvang van branden op vrijdag de 13de gemiddeld iets hoger ligt (670.000 euro tegen 640.000 euro).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Is allemaal bijgeloof. In andere landen is bijvoorbeeld dinsdag de 13de een "ongeluksdag". Ga maar rustig naar je schoonfamilie, het zal vast heel erg leuk worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is puur bijgeloof.

Ik ga morgen een zwarte kat van onder een ladder tegen een spiegel jagen denk ik ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen zijn verschrikkelijk bijgelovig. Soms is het een gezond verstand zaak: niet doorlopen onder een ladder door, soms pure onzinnige bijgeloof: vrijdga de 13de, soms ziekelijk: niet op de 13de etage van een hotel willen slapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoorde dat sommige de "13e etage" ook hebben afgeschaft ofzo. zoiets hoorde ik ooit es volgens mij
Nee, naturlijk niet, dat is puur bijgeloof en gaat helemaal terug naar de tijd van de Kruistochten en de Tempeliers, die op die dag min of meer zouden zijn uitgeroeid / afgeslacht door de katholieke kerk.
In de praktijk is het gewoon vrijdag, en gewoon de dertiende ,en soms vallen die twee op dezelfde dag. Maar net als maandag de 10e of zaterdag de 22e, heeft het verder geen enkele betekenis.

Bijgelovigheid kan echter wel een boemerang-verwachting worden (self-fulfilling prophecy); als je maar hard genoeg denkt of gelooft dat alles in de soep gaat lopen op een bepaalde dag, zal dat je zeker gaan lukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen als je het zelf geloofd, anders niet.

Wat ik zeker weet is dat als er morgen iets gebeurd, iemand veroorzaakt een aanrijding, wordt het afgeschoven op vrijdag de 13e. Anders niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach ja als er morgen inderdaad iets gebeurd is er in ieder geval een goed excuus :-p
Bijgeloof gelijk aan de "zwarte kat onder de ladder door.
Een vriendin trouwde ooit op vrijdag de dertiende, zei is nog steeds heel gelukkig met haar man, mooie kinderen, en prachtige kleinkinderen.
Op haar trouwkaart schreef ze: ik tart hiermee het noodlot en alle verhalen daarover.....
Dus maak je niet druk over morgen en veel succes bij deze eerste ontmoeting.
Onthoud dat jij de baas bent over wat er gebeurd, niet het door mensen bedachte verhaaltje over vrijdag de 13e.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is zei gelukkig? Wat zijig is zei dan....ik heb gezeid.
Dan zal ik je even een korte geschiedenisles geven...

1)Wanneer je geloofd dat 13 een ongeluksgetal is. Jezus had tenslotte 12 (=13) appostelen.
2) Als je geloofd dat de vrijdag een ongeluksdag is. De leider van de welbekende 'Rozenkruisers' is in de 13de eeuw op een vrijdag de 13de tot de dood veroordeeld en op een brandstapel geëxecuteerd...

Dan kun je inderdaad stellen dat vrijdag de 13de een ongeluksdag is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij gelooft dat het een ongeluksdag is dan is dat zo. Dan zal jouw de ergste dingen gebeuren.

Ik geloof dat het een normale dag is zoals alle andere dagen. Dingen die me overkomen, overkomen me op elk andere dag ook.
Na al die jaren ben ik niet anders gaan geloven.