Kan een dictator worden veroordeeld?

Ik moet deze vraag beantwoorden, graag een zo lang en uitgebreid mogelijk antwoord want ik moet er een aantal minuten over praten. Ik bedoel eigenlijk niet veroordeeld maar de fase die ervoor komt, dat je wel in een rechtzaak zit maar niet veroordeeld ben, ik kom even niet op het goede woord

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

In eigen land zal het niet vaak voorkomen maar ze kunnen wel in Den Haag veroordeeld worden. Dat is dacht ik de rechtbank van de VN.
Hoe ze dat vonnis uit gaan voeren is dan maar de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn van een dictator is helemaal niet strafbaar.. het is een vorm van regeren. Als die dictator internationale regels overtreedt dan kan hij vervolgd worden, maar dat heeft niets met zijn ictatorschap te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja.

Bij Mubarak wordt eraan gewerkt.
Als ze Hitler te pakken gekregen hadden zou dat zeker zijn gebeurd.
Ceausescu is door eigen landslieden (onwettig?) veroordeeld en standrechtelijk geëxecuteerd.

Er zullen vast wel meer voorbeelden zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Saddam Hussein... Mubarak Gadaffi...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ehm, Muamar Gadaffi ;p
Een dictator in de definitie van alleenheerser kan op diverse manieren aan zijn einde komen,uit de vraag blijkt niet of het wat uitmaakt of hij dood of levend blijft. Hij kan worden afgezet middels een volksoproer,en dan ofwel meteen vermoord worden of via een al dan niet democratische rechtspraak worden veroordeeld tot welke straf dan ook. Dat kan de doodstraf opleveren maar ook verbanning of een andere langdurige straf. Voorbeelden te over natuurlijk Saddam Hoessein werd door Amerikanen gevangen genomen en door het nieuwe regime veroordeeld tot de doodstraf hetgeen ook daadwerkelijk werd uitgevoerd nog wel door mensen die zichzelf hiervoor hadden aangemeld. Stalin echter bleef gewoon aan de macht ondanks vele (oorlogs)misdaden tot hij stierf op natuurlijke wijze. Jean-Bedel Bokassa ontvluchtte zijn land,werd bij verstek veroordeeld maar kwam later terug naar zijn land en werd opnieuw vastgezet. En zo kan je nog tig voorbeelden noemen. Zoals deze dan nog over Liberia waar president Tolbert werd vermoord door Samuel Doe die op zijn beurt werd werd verjaagd en vermoord door Charles Taylor die momenteel terecht staat voor het internationaal strafhof.