Mogen ouders hun kind (18) uit huis zetten omdat ze financieel niet voor je kunnen zorgen?

Een vriendin staat op het punt om het huis uit gezet te worden omdat haar ouders beide in de ww zitten. Mag je dan zomaar het huis uitgezet worden? Ze werkt wel wat bij maar dit is tijdelijk tot ze weer kan starten met haar opleiding, en heeft zelf verder het geld niet om uit huis te gaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt mij dat er iets meer speelt tussen de ouders en hun dochter dat wat je hier beschrijft... Klopt dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat er om dat haar ouders niet willen werken, en dus een uitkering krijgen. En omdat zei wel nu tijdelijk werkt tot de start van haar opleiding zeggen haar ouders dat ze daarom minder geld krijgen en niet meer voor haar kunnen zorgen, en dat dat de reden is dat ze dus het huis uit moet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een WW-uitkering gaat niet omlaag als zij gaat verdienen. Een eventuele toeslag kan wel omlaag gaan, maar als haar ouders allebei een uitkering hebben, zal er waarschijnlijk geen toeslag zijn. Wél kan het zijn dat haar inkomen invloed heeft op een eventuele huurtoeslag. Daar zullen ze gewoon samen uit moeten komen, bijvoorbeeld door aan je vriendin kostgeld te vragen dat het verlies aan toeslag compenseert. Maar verder moeten ze haar gewoon onderhouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm okee bedankt in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je vriendin hulp nodig heeft om uit te zoeken wat haar rechten zijn en waar ze ondersteuning kan krijgen, kan ze misschien hulp vragen bij het maatschappelijk werk in haar woonplaats. Die hulp is gratis, en daar kunnen ze helpen met zowel de psychosociale dingen en lastige familierelaties, als met de meer praktische (inclusief financiële) vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wist niet dat maatschappelijk werk daar ook ondersteuning bij gaf. Maar bedankt voor de tip ga het aan haar doorgeven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe verwachten haar ouders eigenlijk dat je vriendin zich gaat redden als ze het huis uit zou gaan? Ze heeft geen geld, zeg je, en heeft slechts een bijbaan. Of vinden ze echt dat ze dat dan maar zelf uit moet zoeken, dus dat ze dan extra werk moet zoeken? Als ze allebei WW hebben, zullen ze toch wel begrijpen dat je niet altijd "zomaar" aan (meer) werk komt. Ik weet niet of de opleiding die ze gaat volgen recht geeft op studiefinanciering, maar in principe rekent het systeem erop dat je 1/3 zelf betaalt dmv een bijbaan, dat je 1/3 krijgt aan stufi, en dat je ouders dan andere 30% bijdragen. Als haar ouders echt te weinig inkomen hebben, kan ze wel een aanvullende beurs krijgen. Maar kom op, een kind onderhouden dat thuis woont, is toch echt goedkoper dan een studerend kind onderhouden dat elders woont. Een huishouden van 3 personen runnen is amper duurder dan voor 2 personen, alleen die huurtoeslag zou een probleem kunnen zijn. Maar voor inwonende kinderen tot 23 jaar is een deel van het inkomen vrijgelaten, en ik kan me amper voorstellen dat je vriendin met haar bijbaan daar zoveel bovenuit komt, dat haar ouders echt veel minder toeslag zullen krijgen. En als ze zoveel verdient dat het wél veel verschil maakt, dan is het het ook niet onredelijk als zij kostgeld zou betalen dat minimaal het verschil in toeslag compenseert. Best erg, zo'n situatie. Het is erg genoeg als je als gezin bijna niet rond kunt komen, maar je 18-jarige dochter de deur uit willen zetten zonder daar al te veel bij na te denken, vind ik wel ver gaan. Als haar ouders Bijstand zouden hebben, zou haar inkomen ervoor zorgen dat hun uitkering omlaag gaat. Maar dan nog betekent dat dus geen achteruitgang in het totale gezinsinkomen, dit blijft dan gewoon gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze weet het zelf ook niet hoe haar ouders verwachten dat ze zich kan onderhouden, zeker omdat ze met haar inkomsten geen kamer of wat dan ook kan betalen. Ze heeft wel recht op studiefinanciering als ze weer met haar opleiding start in September en als het goed is krijgt ze ook een stagevergoeding. Maar zelf begrijp ik ook niet waarom haar ouders dan geen bijdragen vragen ter compensatie. Vind dit ook wel allemaal erg kort door de bocht van haar ouders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kort door de bocht is het zeker ja. En haar ouders komen niet over als heel zorgzame ouders; hier moeten ze samen uit kunnen komen. Maar blijkbaar hebben zij hun 'oplossing' al klaar, zonder daarbij aan haar welzijn te denken. Sterkte met/aan je vriendin hiermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja inderdaad, maar zal het eens zeggen over die compensering wat eventueel het geval zou kunnen zijn. Maar heel erg bedankt in ieder geval!

Het beste antwoord

Ook als ze haar het huis uitzetten, zijn ze verplicht om tot ze 21 is, haar financieel te onderhouden. Zo zit de Nederlandse wet in elkaar.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik snap de minnen niet, misschien wat meer uitleg dan?

Ook bij uitwonende kinderen van 21- hebben de ouders een zorgplicht, en zijn ze verplicht hun kind financieel te onderhouden.

Ik snap alleen de redenering van de ouders niet: een WW-uitkering is persoonsgebonden, en zal dan ook niet dalen omdat zij verdient. Hooguit kan dat gebeuren met een toeslag, maar ik verwacht dat als er twee WW-uitkeringen zijn, het totale inkomen uit die uitkeringen niet lager zal zijn dan het sociaal minimum, en dat er dus geen sprake is van een toeslag. Hooguit zou het kunnen dat als ze huurtoeslag ontvangen, die toeslag daalt door het inkomen van je vriendin, maar voor inwonende kinderen tot 23 jaar is een vrijstelling tot een bepaald inkomen, dat telt dan niet mee voor de huurtoeslag. Als je vriendin alleen een bijbaan heeft, kan ook dat verschil nooit groot zijn. En als ze zoveel verdient dat daardoor de eventuele huurtoeslag van haar ouders zou dalen, dan is het ook niet onredelijk dat ze kostgeld betaalt dat het minimaal verlies aan toeslag compenseert.

En zoals ik al in de reacties onder de vraag stel, begrijp ik niet hoe de ouders van je vriendin denken dat het voordeliger zou zijn als zij het huis uitgaat. Zij heeft geen geld daarvoor, zeg je. Als de ouders beiden WW hebben, weten ze ook dat de banen niet voor het oprapen liggen, en bovendien wil ze straks een opleiding gaan volgen, en daardoor waarschijnlijk niet fulltime kunnen werken. Een uitwonend kind onderhouden is in bijna alle gevallen duurder dan een inwonend kind onderhouden, en zoals gezegd zijn ze tot dat onderhoud gewoon verplicht zolang je vriendin nog geen 21 is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die min is mij een raadsel. Het antwoord klopt gewoon.
Plusje van mij dan maar.
Rieneke1
12 jaar geleden
plus, ook voor je reacties op de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hé, die minnen had ik nog niet gezien, ik snap het ook niet? Ook als iemand van 21- zelfstandig zou wonen, hebben de ouders een zorgplicht voor hun kind. Dat is ook de reden dat iemand van 18, 19 of 20 geen volledige bijstandsuitkering kan krijgen, omdat voor de wet de ouders dan nog verantwoordelijk zijn. Antwoorden hieronder zeggen hetzelfde trouwens..

Andere antwoorden (3)

Nee dat mogen ze niet ze zijn tot haar 21 verplicht om voor haar te zorgen.
ronron1212
12 jaar geleden
Nee dat mag niet, ze moeten haar financieel blijven onderhouden tot ze 21 is. Bij de 21 ben je officieel volwassen. Wel mogen ze kostgeld gaan vragen na haar 18e.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*bij 21 ben je officieel financieel onafhankelijk
bovenstaande antwoorden zijn wel heel erg kort door de bocht gesteld.
volgens de wet ben je vanaf je 18e meerderjarig en handelingsbekwaam ( behalve als... ) echter tot de leeftijd van 21 jaar kan je een beroep doen op de zorgplicht van je ouders ( let wel, niet de wettelijk vertegenwoordigers, das weer wat anders )
Kortom, de ouders kunnen worden gehouden aan hun zorgplicht!

en dat zij minder uitkering krijgen omdat hun dochter verdiend is niet waar, wel krijgen ze geen kindertoeslagen meer ( maar dat krijgen ze ook niet meer als ze elders woont) en wordt het door hun, in huis wonende, dochter verdiende inkomen in rekening gehouden met de huurtoeslag die daardoor dus verminderd.