Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je gratis een universitaire studie volgen in de gevangenis?

Krijg je dan ook boeken en college oid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Straks breng je me nog op ideeën...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel het kan misschie financieel gratis zijn maar de tol die je betaald door omgang met gedetineerden kan funest zijn voor heel wat andere dingen in je leven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt waarschijnlijk meteen aan de slag ;)
blacky029
13 jaar geleden
in sommige gevangenissen is het mogelijk het ligt ook aan de lengte van je straf, en je gedrag. maar als het kan is het gratis op het certificaat na dan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zit jij en de gevangenis?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk van niet want een gevangenis is geen school hè

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Nee. Je kunt wél een universitaire opleiding volgen in de gevangenis, maar gratis is het niet.

Nederlandse gedetineerden die een universitaire studie willen volgen, kunnen uitsluitend terecht bij het afstandsonderwijs. De laatste jaren bieden o.a. LOI en NTI dat ook (beperkt) aan op universitair niveau, eerder was dat allen de OU. Hoe het zit met tentamens e.d. weet ik niet, ik weet wel dat OU-studenten die in het buitenland verblijven, op een paar dagen per jaar in het land waar zij verblijven, tentamens kunnen doen op de Nederlandse Ambassade aldaar. Wellicht dat met gevangenissen ook een dergelijke regeling bestaat, dat het tentamen dus afgenomen kan worden in een speciale ruimte in de gevangenis.

Iedereen moet wel gewoon betalen natuurlijk, en recht op studiefinanciering heb je niet als je afstandsonderwijs volgt. Als je gedetineerd bent trouwens ook niet. De OU heeft wel een kortingsregeling voor mensen met een minimuminkomen, voor zover ik weet komen gedetineerden daar ook voor in aanmerking. De boeken worden gewoon toegestuurd zoals bij elke student die via afstandsonderwijs studeert, en colleges zijn er niet. Vanuit de gevangenis zullen ook bepaalde vakken niet gevolgd kunnen worden, omdat bij sommige vakken verplichte bijeenkomsten horen. Studeren is dus mogelijk, in elk geval het bestuderen van de stof. Misschien dat tot op zekere hoogte het maken van tentamens mogelijk is, maar een volledige universtaire studie volgen terwijl je gedetineerd bent zal niet gaan, al was het alleen maar omdat bepaalde opdrachten niet gedaan kunnen worden, en stage lopen vanuit je cel erg lastig zal zijn.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ah, tentamens kunnen inderdaad gewoon:

"Kan ik in detentie een tentamen afleggen?
Het is mogelijk in detentie (incl. tbs) een tentamen af te leggen. Het bevoegd gezag van het Huis van bewaring of de Penitentiaire inrichting en de Commissie voor de examens van de Open Universiteit moeten vooraf toestemming verlenen. Neemt u hierover contact op met de contactpersoon van uw instelling.
De Open Universiteit streeft ernaar dat gedetineerde studenten zoveel mogelijk gebruikmaken van de bestaande regulier schriftelijke, computergebaseerde (CBT) tentamens. CBT-tentamens worden niet via de computer afgenomen. U ontvangt een papieren versie van het tentamen.
Het afleggen van een mondeling tentamen is in beginsel niet mogelijk omdat deze buiten de instelling worden afgenomen. "
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat kost het dan per jaar?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen idee. Bij de OU betaal je per cursus, dus het hangt af van hoe snel je zelf door de stof heengaat. Als je een x-tal cursussen tegelijk aankoopt, is dat goedkoper dan wanneer je per cursus bestelt. En als alleen op drie momenten per jaar tentamens kunnen worden afgenomen, moet je ook daar rekening mee houden. Er staat dus geen vast bedrag voor per jaar.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing