Ik heb 2 stageplekken aangevraagd, moet ik dat bij de intakegesprekken aangeven?

Ik heb vandaag een intakegesprek voor een stageplaats. Maar voor maandag heb ik al een andere staan voor een ander bedrijf. Moet ik vandaag aangeven dat ik ook nog een andere optie open heb staan? Is het verstandig om eerlijk te zijn of is het niet nodig om dat aan te geven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (5)

Ga voor allebei; alleen als ze er naar vragen antwoorden. Wees blij dat je de keuze hebt. Anders gooi je een kans weg. Het kan best zijn dat een stageplek je niet bevalt en dan heb je niks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt er net aan hoe het eerste gesprek verloopt. Als dit positief is en je krijgt de plek definitief al na het gesprek, dan kan je evtl. aangeven dat je nog een gesprek moet voeren en dat je dan pas beslist als je zou moeten kiezen,
maar het kan ook zijn dat ze zeggen; "U hoort nog van ons of u de definitieve keuze wordt want we hebben nog een paar kandidaten. Dan hoef je dus niets te zeggen en gaat gewoon ook het andere gesprek aan.
amc
12 jaar geleden
Als voormalig stage-recruiter kan ik je uit ervaring vertellen dat het goed overkomt als je aangeeft dat je nog een stage-sollicitatie hebt lopen. Dit betekent dat je actief bent geweest in het zoeken naar een stageplek en, schijnbaar, goed overkomt. Je hebt te kiezen en dat maakt je aantrekkelijk. Er zijn veel studenten die er met de pet naar gooien en tevreden zijn met de eerste de beste stageplek. Die weten ook vaak niet te motiveren waarom ze juist voor dit bedrijf gekozen hebben.
Vraag ook gerust aan het bedrijf wat zij jou te bieden hebben in de stage. Je bent niet alleen een gratis hulpje, het bedrijf moet jou ook wat kunnen leren.
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt! Daarom is het extra schofterig dat er nog zat bedrijven zijn die geen stagevergoeding geven. Het is namelijk niet verplicht als dit niet in de cao staat. Ik adviseer in mijn antwoord alleen dat vraagsteller ook zelf mag vragen wat het bedrijf voor hem te bieden heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed bezig, Bart. :)
ik zou het niet vertellen. (het bedrijf vertelt ook niet over andere mogelijk kandidaten, maar je weet dat ze er waarschijnlijk wel zijn)

stel nu dat er meerdere op gesprek zijn geweest en er een keuze gemaakt moet worden die moeilijk te maken is.

op je stageplek zullen miss dat eerder denken: pippin is zo actief en verantwoord bezig dus deze zal zich wel redden. (heeft nog wat achter de hand)

je kan het zeggen als is gebleken dat je in aanmerking kan komen voor beide plaatsen, en je keuze hebt gemaakt.
zeg dat je het niet had verwacht en je 'bang' was dat het mogelijk hun keuze zou kunnen beinvloeden.

als je gaat kiezen: op welke stageplaats het meeste kunnen leren? waar is de begeleiding het beste?
waar heb jij het meeste aan icm met je opleiding?
hoe ziet de stage eruit (is er -evenveel- afwisseling)
waarom hebben ze juist jou gekozen? (verwachtingen/beeld wat ze van je hebben)
waar voel jij je het prettigst bij etc.

je hebt mogelijk een keuze als beide bedrijven je een stageplaats aanbieden, dus maak gebruik van deze luxe.
ik zou voor die tijd even niets loslaten. mocht het je niet lekker zitten (wat ik me kan voorstellen) geef dan na die tijd aan hoe en waarom zodat je niet meer met deze gedachte rondloopt.

in het bedrijfsleven gokt niemand op 1 paard, dus hier is niets achterbaks aan. hou het nog even stil dus tot je zelf meer zekerheid hebt.

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet eerlijk zijn, behalve als ze er naar vragen. Er is niks achterbaks aan, als je twee bedrjiven zo leuk vind dat je graag wilt stagelopen. Stel dat het bij het ene bedrijf niet lukt en dan heb je wel een ander. Het is een luxe probleem, want zoveel stagebedrijven zijn er niet. Mochten alle twee grote interesse hebben, kies dan de leukste, interessante,stagebedrijf met de aardigste collega's uit, misschien wil het stagebedrijf wel je klasgenoot(die nog een stage zoekt) op gesprek hebben.