Hoeveel moet er van een produkt verkocht worden in de supermarkt wil het in het assortiment blijven?

Bijv in een dorp van 1000 inwoners, waarvan 1 persoon slechts whiskas vis kattevoer koopt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat ligt waarschijnlijk een beetje aan de winkel, de relatie van de eigenaar tot de klanten en of het een zelfstandige supermarkt is of niet. Wanneer het een franchise is, heeft de eigenaar meer vrijheid om zelf te bepalen wat hij in zijn assortiment doet dan wanneer hij gewoon alleen de baas is in de winkel, maar het assortiment van de keten moet aanhouden. In het geval van kattenvoer zal er niet snel voor worden gekozen om dat specifieke voer voor een klant te bestellen. Maar het kan bijvoorbeeld wel gebeuren dat een winkel speciaal voor één klant rijstbrood koopt, omdat die klant een glutenintolerantie heeft.
En een winkeleigenaar die die vrijheid heeft, zal sneller iets speciaal voor een klant bestellen als het een goede, vaste klant is, als het met een grote bestelling mee besteld kan worden en als de afname zeker is.
Er is dus niet echt een vast antwoord te geven op "hoeveel", omdat het afhankelijk is van allerlei factoren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kunt niet stellen dat er een minimum aantal kopers per supermarkt moet zijn. Als de supermarkt onderdeel is van een keten (en dat is best vaak), dan moet het een bepaald assortiment hebben. Ook whiskas vis, ook al is dat de afgelopen 10 jaar nooit verkocht. En er spelen nog veel meer factoren mee of een product in de schappen blijft of niet en dat is de winstmarge en eventuele verkrijgbaarheid van alternatieven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wel is het zo dat fabrikanten jaarlijks bekijken welke producten het minst bijdragen aan de winst om die producten vervolgens vaarwel te zeggen. Daar komen dan weer nieuwe producten voor in de plaats.