wat gebeurt er met een volwassenpersoon die is overleden, maar geen uitvaartverzekering heeft? en geen partner. wie betaald dan de begrafenis?

en de ouder zijn ook niet verzekerd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
ItisILeClerc
12 jaar geleden
de persoon zelf, uiteraard
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Itis> de persoon zelf is dood...
ItisILeClerc
12 jaar geleden
z'n geld ook?

Het beste antwoord

Als niemand de kosten voor de begrafenis op zich wil nemen, dan wordt de uitvaart geregeld door de Sociale Dienst. De kosten worden uiteraard zo laag mogelijk gehouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dan word deze op koste van de gemeente in alle soberheid begraven .. Maar men zal toch proberen uit te zoeken of er familie is die alsnog voor de kosten opdraait
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn er geen nabestaanden om de begrafenis te regelen? Dan kan de gemeente opdracht geven tot begrafenis of crematie. In de Wet op de lijkbezorging staan de procedures vanaf het moment van overlijden tot en met de begrafenis of crematie.
Van een overledene zijn niet altijd nabestaanden bekend. De politie of het uitvaartcentrum meldt dit bij de gemeente. De afdeling Bijzondere hulpverlening onderzoekt of er nabestaanden zijn. Als die er niet zijn, dan geeft de gemeente opdracht tot begrafenis of crematie. Dit staat in artikel 21 van de Wet op de lijkbezorging.
Geen geld
Als er geen geld is voor de begrafenis of crematie, dan betaalt de gemeente de kosten. Nabestaanden moeten altijd de kosten voor een begrafenis of crematie betalen, ook als er geen contact meer is.
bamibal
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
+
Omdat er in de toelichting staat dat "de ouders ook niet verzekerd zijn", zullen de kosten door de ouders moeten worden betaald. In de regeling die je citeert staat dat ook:
"Nabestaanden moeten ALTIJD de kosten voor een begrafenis of crematie betalen (..).