Is er iets bekent over hoe het leven van mensen die grote prijzen hebben gewonnen in loterijen verloopt/is verlopen?

En laten we dan uitgaan van een prijs van minimaal een miljoen.

Ik begrijp dat er veel zullen zijn die anoniem willen blijven.
Maar zijn deze nieuwe miljonairs er gelukkiger op geworden? Wat hebben ze gedaan met het geld? Hoe is hun leven verlopen na de prijs?

Zijn hier (echte!!) verhalen over bekent? Misschien in de vorm van een documentaire?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er was een tijd terug een tv-programma waarin winnaars van grote geldprijzen vertelden hoe hun leven daarna was verlopen. Maar ik kan even niet op de titel komen...Zal er voor je over nadenken, dan kun je het misschien opzoeken op Uitzending Gemist.

Het beste antwoord

Ja daar zijn al meermaals TV-uitzendingen en films over gemaakt en er zijn ook boeken over geschreven.

In België waren er destijds de programma's van Paul Jambers die ging praten met een paar lottowinnaars.

Op Youtube vind je een 5-delige beeldopname van deze lottowinnaars-uitzending.
Ik heb slechts 3 links toegevoegd, je kan deel 4 en 5 zelf aanklikken in de afspeellijst hé.

Fijn weekend nog!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies wat ik zocht, dankjewel!

Andere antwoorden (4)

Ik heb er een tijdje geleden in een tijdschrift iets over gelezen, met echte verhalen.
Zoveel is wel duidelijk dat je nooit uit je eigen netwerken, je sociale kringen moet stappen, en zeker niet plotseling.
En ook niet met geld moet gaan smijten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Ik weet dat je een aantal loterijen een begeleider kunt krijgen als je dergelijke prijzen wint (zie bijvoorbeeld hier: http://www.intermediair.nl/artikel/79898/prijswinnaarbegeleider-helpt-miljonairs.html )
Die adviseren je eerst eens wat te gaan uitgeven, en dan bij te komen en eens rustig te bedenken wat je met je geld wilt en wat verstandige opties zijn niet gelijk je werk opzeggen, een (ander) huis kopen enzovoorts.
Want hoe onwaarschijnlijk het ook klinkt, een miljoen kun je er in een jaar doorheen jassen, en dan heb je niets meer. Terwijl je met wat nadenken een flinke tijd van zo'n bedrag kunt leven.
Ook moet je soms oppassen voor gekken die op je geld afkomen, of 'vrienden' die vinden dat jij nu wel altijd kunt betalen - dat _kun_ je misschien ook wel, maar wil en moet je dat dan ook?
Het winnen van een grote geldprijs kan mensen paradoxaal genoeg heel depressief maken - alle wensen kunnen vervuld worden, en dan? Daar letten die begeleiders ook op.

Toegevoegd na 1 minuut:
Correctie eerste zin: 'dat je BIJ een aantal loterijen'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, +.
Ja, deze mensen worden begeleid en daar zijn zelfs televisiedocumentaires over gemaakt.
http://www.plusonline.nl/geldenrecht/artikelen/artikel/1539/als-u-een-paar-miljoen-wint-wat-dan
Lucky, een Engelse versie geeft verhalen van diverse winnaars.
http://translate.google.nl/translate?hl=nl&langpair=en%7Cnl&u=http://freeviewdocumentaries.com/tag/lottery-winners/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de Psychologie Magazine van januari 2011 staat een uitgebreid artikel over hoe gelukkig mensen na het winnen van de loterij zijn, wat ze in hun leven veranderd hebben daardoor, etc. Interviews met een paar winnaars, maar ook cijfers uit enquêtes onder winnaars (hoeveel procent na een bepaalde periode gelukkiger/even gelukkig/minder gelukkig was dan vóór het winnen, hoeveel procent zijn leven om heeft gegooid of juist is blijven werken, etc.). Ik las dit artikel toevallig net deze week, het is erg interessant.

Hier kan je het artikel ook online lezen: http://www.psychologiemagazine.nl/web/Login.htm?orgurl=http%3A%2F%2Fwww.psychologiemagazine.nl%2Fweb%2FDossiers%2FArchief%2FLeven-na-de-hoofdprijs.htm
Lezen kan alleen tegen betaling (tenzij je lid van hen bent), dus ik weet niet of dat interessant voor je is. Je kan ook bij een bibliotheek kijken of ze 'm hebben liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je tip! Ik vind het wel interessant, maar nou ook weer niet dermate interessant dat ik ervoor wil gaan betalen. In ieder geval een +.