Wat zijn mijn rechten als instantie persoonlijke gegevens kwijt raakt?

Ik heb vorig jaar zomer via een uitgesteld betalen instantie een computer aangeschaft. Hiermee kan ik 1 jaar later betalen zonder rente, de rente gaat pas tellen als ik het te betalen bedrag niet binnen een jaar heb betaald. Toen ik dit heb afgesloten heb ik mijn ID kaart en bankpas gegeven om een kopie te laten maken. Dit is 100% zeker gedaan want ze zijn toen per ongeluk zelfs vergeten mijn ID-Kaart uit de kopieermachine te halen, dus die kopies zijn gemaakt. Nu krijg ik, 8 maanden later, ineens een e-mail dat zij nog een kopie van mijn ID kaart en bankpas missen, en dat zij ook nog de bon van het product willen zien. Zij verzoeken mij dus om nog even bij hun winkel langs te komen om deze gegevens "alsnog" in orde te maken. Ik vind dit nogal een kwalijke zaak aangezien dit betekent dat zij de kopies van mijn ID kaart en bankpas gewoon zijn kwijtgeraakt. Wat kan ik hiermee, moet ik dit zomaar accepteren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

U hebt bij de aankoop een contract getekend waar u zelf ook een kopie van heeft.
Als u zich aan de voorwaarden houdt of hebt voldaan hoeft u niets te ondernemen.
Bovendien moeten ze het registreren bij BKR en kunnen daar ook de informatie vandaan halen.

Toegevoegd na 15 minuten:
Sorry, ik vergeet nog iets want daar ging de vraag eigenlijk over.
Wanneer ze uw persoonlijke gegevens zijn kwijt geraakt is de Wet Bescherming Persoonsgegevens van toepassing.
Dan kunt u een klacht indienen het bij College bescherming persoonsgegevens (CBP).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm, heb het even nagekeken maar het enige wat ik terug kan vinden is dat er in de algemene voorwaarden staat dat zij mijn persoonlijke gegevens vertrouwelijk behandelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist, dat zijn ze namelijk verplicht.
Maken ze uw gegevens zoek, de kans dus dat het in verkeerde handen kan komen is dat in strijd met de Wet Bescherming Persoonsgegevens, dan kunt u een klacht indienen bij CBP.