Hoe kan ik mijn sociale vaardigheden verbeteren en zorgen dat ik meer aansluiting krijg?

Vaak merk ik dat ik met mensen geen band krijg, bijvoorbeeld in een groep.
En dat terwijl veel anderen dit wel met elkaar lijken te hebben.
Het kan zijn dat de klik er niet is.
Toch zou ik dit wel graag willen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ja, dat is tot op bepaalde hoogte wel herkenbaar. Misschien kan je wat meer over jezelf vertellen? Mensen waarderen het wanneer je open bent over jezelf. Probeer jezelf wat meer te laten zien, hoe lastig dit ook kan zijn. Mijn ervaring is dat mensen snel de neiging hebben om andere mensen 'vaag' te vinden als ze niet zoveel over de persoon weten.
Toon oprecht interesse in anderen (dus ook niet alleen over jezelf praten ;)). Dat kunnen hele simpele dingen zijn. ("Hé, leuke schoenen. Waar heb je die vandaan?") Of vertel een anekdote waar anderen op kunnen inhaken als ze dat willen. ("Mijn hond was vanmorgen weggelopen... Zo vervelend.")Zo kun je meteen testen of ze überhaupt wel met jou willen praten.
Ook kan het zijn dat je sneller aansluiting vind als je daadwerkelijk wat gaat dóen met de groep, ipv alleen bij elkaar zitten en praten bijvoorbeeld. Door een activiteit samen te doen, deel je iets gezamenlijks wat een band schept. Daarbij kun je er later samen nog eens op terugkijken wat ook meehelpt met de band.
Dan kan het ook gewoon zijn, niet lullig bedoeld hoor, dat anderen gewoon geen zín hebben om met je te praten. Misschien komt het later vanzelf, en anders niet. Dat zegt dan meer over die mensen dan over jou, echt!
Veel mensen hebben de neiging om eerst 'de kat uit de boom te kijken', zien wat voor type je bent. Soms kan je dan opeens door een of andere actie of een vriendelijk woord laten zien wie je bent en zien ze in dat je echt de moeite waard bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is inherent aan het ASS-gebeuren Pluim!
Mensen accepteren vaak niet en hebben ver- en vooroordelen. Ik hoop echt, dat je geholpen wordt om daarmee om te leren gaan en de hoge eisen, die je jezelf waarschijnlijk stelt door die omgeving, los te leren laten, zodat je dat macheloze en wanhopige gevoel kwijtraakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je nooit, met niemand, ooit een klik gevoeld??? Ik lees, dat je 35 jaar bent. Ben je nooit door iemand begrepen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn dat je wel met familie en anderen een klik hebt, dat is super en die moet je koesteren :-)
Dat contact met mensen door je leven heen goed is en dan verwaterd of verbroken wordt is heel normaal. Mensen kunnen je heel erg teleurstellen bijvoorbeeld, misschien omdat je zelf te hoge eisen aan ze stelt, misschien omgekeerd of vanwege allerlei andere redenen. Dat hoort erbij.
Sommige mensen met autisme zijn bijvoorbeeld heel direct, rechtstreeks en eerlijk en met die eerlijkheid kan niet iedereen omgaan. Dat kan dus aan jou liggen, maar óók aan die ander, omdat die jou niet begrijpt en bijvoorbeeld niet verder doorvraagt.
Wat ik bijvoorbeeld bij mijn zoon merk: hij is zeer hulpvaardig, maar doet dat met een bepaalde houding die je moet doorzien/weten. Doe je dat niet, dan kan zijn bedoeling om te willen helpen overkomen als bemoeizuchtig, overheersend en bot.
Dus zijn bedoeling is juist heel lief, maar velen ervaren dat niet zo en reageren soms zelfs boos. Voor hem is dat natuurlijk heel verwarrend.
Wat hij dus moet leren is waaróm sommige mensen zo reageren, en dat dit te maken heeft met hoe hij zichzelf presenteert.
Dat betekent niet, dat hij "fout" is, integendeel zelfs, maar dat mensen hem niet goed begrijpen soms en dat het voor hemzelf prettiger is, als hij de manier waarop hij handelt verandert, zodat hij de reactie krijgt die hij graag ziet en zoals zijn gedrag ook is bedoelt.
Dat is een proces voor hem van inzicht krijgen en oefenen.
Sorry voor mijn lange verhaal, maar ik hoop, dat ik iets duidelijker heb kunnen maken misschien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee ;-)

Andere antwoorden (5)

Je zou eens kunnen starten door dit boek te lezen. http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/zo-maakt-u-vrienden-en-goede-relaties/666759231/index.html
Volgens de recensies van dat boek hebben velen hier wat aan.
Voor de rest kan je proberen je open te stellen voor een ander. Hoe opener jij bent, hoe opener men tegen jou zal zijn. Als je dat nooit geleerd hebt, is dat niet makkelijk, maar wel aan te leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt een vorm va ASS las ik elders bij een vraag en dan is dit een lastig punt.
Een Sociale Vaardigheidscurus wil nog wel eens helpen om inzichten te krijgen in je eigen functioneren op dit punt. Daar krijg je ook manieren aangereikt om uit te proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor mensen met ASS is het sociale gebeuren gewoon ècht ingewikkeld. Mijn zoon heeft ook ASS, en vele trainingen gedaan. Toch blijft het lastig en dat is ook logisch, omdat dit een inherent probleem van ASS is.
Natuurlijk weet ik niet, hoe het bij jou is, maar mensen accepteren ander gedrag gewoon vaak niet. Dat vinden ze vreemd, raar, gek, noem maar op. Het is dan de kunst mensen te vinden, die dat wel kunnen en niet bevooroordeeld zijn.
Vaak is het een kwestie van aanvaarden, dat dit nou eenmaal zo is: jij bent zoals je bent en daarmee zal jij moeten leren omgaan.
Wat ik bijvoorbeeld heel erg belangrijk vindt is dat mijn zoon leert, dat hij okee is. Dat het geen onwil is, maar onmacht en dat hij doet wat hij kan om te leren. Zoals iedereen. Maar dat je niet het onmogelijke van jezelf kunt eisen.
Dat heet zelfacceptatie ;-) en dat is vaak hartstikke moeilijk, omdat er van buitenaf eisen gesteld worden.
Je MOET zo en zo doen en zijn en anders val je buiten de boot. Zo werkt de maatschappij nou eenmaal en dat is best hard.
Terwijl je het ook zo kunt zien: JUIST mensen die anders zijn dan de middenmoot zijn interessant, mensen die zich niet aan kunnen of willen passen aan het geijkte. Wat rot voor je, dat je last hebt van depressies..... hebben die te maken met je autisme als ik zo vrij mag zijn te vragen? Net zoals jij vrij bent om daar geen antwoord op te geven als je dat niet wilt!!!
Als je dat niet hier wilt doen, maar wel via PB: ook prima wat mij betreft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je reactie!
Is het dan misschien een idee om dat te bespreken met je begeleider? Jij hebt toch net zoveel recht als alle anderen binnen je groep op erkenning van je problemen?
Je zou je laatste zin ook anders kunnen zien: voor hetzelfde geld hebben de anderen daar JUIST behoefte aan en leren ze jou nu niet zo goed kennen; dat is vaak een punt binnen een groepsproces. Misschien dat juist daardoor de klik er niet is? Ik weet het niet natuurlijk, maar het zou kunnen.....???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartstikke goed van je!!!!
Wat je omschrijft aan gevoelens van machteloosheid en eenzaamheid is een herkenbaar punt voor sommige mensen met autisme. Deels kan jij je sociale vaardigheden misschien verder leren ontwikkelen, misschien is het ook deels leren aanvaarden. Maar dat kan je veel beter bespreken met de mensen die je begeleiden.
Je bent opgenomen en dat is niet voor niks natuurlijk: dat geeft je ook grote mogelijkheden om jezelf en je mogelijkheden te ontdekken!!!
Veranderingen kosten tijd: gun jezelf die tijd. Dat wens ik je toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn om te lezen!
Wat ik nog bedacht Pluim: JUIST voor mensen met autisme is de interactie in een groep vaak lastig, verwarrend, ingewikkeld. Je moet je dan erg concentreren en focussen op veel mensen en veel verschillende mensen: er gebeurt veel. En dan betreft het nu ook mensen, die jij niet hebt uitgekozen en die je niet goed kent.
Ook veel mensen zonder autisme hebben daar problemen mee hoor!
Je kunt er veel van leren, maar dat jij je er eenzaam in voelt en die "klik" niet ervaart vind ik wel logisch.
Er zijn nou eenmaal mensen, die beter functioneren in 1 op 1 situaties.
Geef het tijd, probeer jezelf open te stellen. Het is een proces waar je mee bezig bent en gezien al je vragen: je doet je stinkende best!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan!
Je zou een sociale vaardigheidstraining kunnen volgen, of een assertiviteitstraining. Dit soort trainingen en cursussen worden vaak gegeven door instellingen voor geestelijke gezondheidszorg of maatschappelijk werk.

Het hangt alleen heel erg af van wat de reden is dat jij moeilijker aansluiting lijkt te krijgen. Heb je daar zelf een idee over? Als het vooral onhandigheid is, of niet goed weten hoe je het aan moet pakken om contact te leggen, kan een training goed helpen. Als het te maken heeft met onzekerheid over jezelf, moet je daar misschien ook iets aan doen. Sommige mensen krijgen al heel veel meer zelfvertrouwen als ze wat handvatten krijgen over de sociale omgang, vooral als ze merken dat het ook effect heeft. Voor anderen is meer ondersteuning nodig, en sommige mensen zullen bijvoorbeeld psychologische hulp nodig hebben om uit te zoeken waarom ze zo onzeker zijn, en om anders te leren denken over zichzelf.

Als het vooral komt doordat je vooral in groepen bent waar de meeste mensen heel andere interesses hebben, of een ander soort humor of andere levensstijl hebben, helpt het waarschijnlijk om groepen op te zoeken met mensen met wie je meer gemeen hebt. Zo kan het helpen om je aan te sluiten bij een club of vereniging waarbij je mensen tegenkomt die dezelfde dingen leuk vinden, of die dezelfde culturele achtergrond hebben. Denk aan een sportvereniging, een hobbyclub, of een religieuze of politieke vereniging.

Mocht je nu totaal niet weten waar je moet beginnen, dan kun je je huisarts eens vragen wat die denkt over de problemen die je ervaart. Of maak een afspraak bij het maatschappelijk werk, en spreek eens door wat zij bieden aan bijvoorbeeld cursussen, en of ze denken dat dit bij jou past. Hulp van het maatschappelijk werk is gratis (al geldt dat niet voor alle cursussen) en je kunt je aanmelden zowel met als zonder verwijzing.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik lees net ergens dat je een vorm van autisme hebt. In dat geval heb je in elk geval een deel van de oorzaak van je probleem te pakken. Autisten hebben vaak minder inzicht in sociale interacties, vooral omdat zij bepaalde ongeschreven afspraken in de communicatie niet begrijpen, en non-verbale aspecten van communicatie minder goed opvangen. Bovenstaande adviezen zijn evengoed van toepassing, maar misschien is het een goed idee om uit te kijken naar cursussen die speciaal gericht zijn op autisten, daar heb je waarschijnlijk meer aan dan aan een standaard cursus. Vraag er eens naar bij een GGZ-instelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel autisten (veel, dus niet allemaal) vinden allerlei ongeschreven regels die voor neurotypicals (niet-autisten) heel normaal zijn, niet zo vanzelfsprekend. Vaak hebben ze daar trouwens ook gelijk in, in feite zijn autisten heel eerlijk en direct in de communicatie. Voor mij is het bijvoorbeeld vanzelfsprekend dat ik iemand die bij mij langskomt, iets te drinken aanbiedt. Een autist moet dit soort dingen vaak expliciet geleerd worden, omdat dit voor hen niet vanzelfsprekend is. Hetzelfde geldt voor iemand een hand geven bij de kennismaking, het feit dat wanneer je iemand uitnodigt om samen te gaan eten, jij als gastvrouw/heer betaalt en niet de gast, de gewoonte om je op een begrafenis wat ingetogen te begraven, etc. Zomaar wat voorbeelden van 'ongeschreven regels' die vaak voor autisten minder vanzelfsprekend zijn. De non-verbale of ook paralinguïstische aspecten van communicatie zijn vaak voor autisten ook lastiger te begrijpen. Zo begrijpen veel autisten een sarcastische opmerking niet altijd, omdat iemand dan "ja" zegt, maar soms "nee" bedoelt. Een autist zal sneller letterlijk nemen wat er gezegd wordt, en dus de andere aspecten van communicatie minder snel opvangen. Dat is niet alleen snappen wat iemand bedoelt, maar ook het opmerken wanneer iemand verdrietig is, of aan het einde van een bezoek zo moe is dat hij eigenlijk wil dat je naar huis gaat, maar dat niet zegt. Het probleem daaraan is dat neurotypicals niet alleen dit soort dingen opvangen, maar er daarom ook vanuit gaan dat anderen dit óók opvangen. Daar ontstaat dan de miscommunicatie: een autist die bij een vriend op bezoek is, en waarbij die vriend er vanuit gaat dat hij zelf toch wel kan zien dat het eigenlijk niet uitkomt, bijvoorbeeld omdat hij erg gehaast is, of net met een jas aanstaat, of wat dan ook. Omdat autisten veel meer gericht zijn op wat er letterlijk gezegd wordt, zullen zij iets dat níet letterlijk wordt gezegd, minder snel opmerken. Iemand die dit niet weet en er geen rekening mee houdt, kan dat bijvoorbeeld onbeleefd of egoïstisch vinden, terwijl het van de kant van de autist helemaal niet zo bedoeld is: wanneer die vriend netjes had gezegd: "het komt even niet uit, kun je een andere keer terugkomen?" dan was die echt niet blijven plakken.
Let goed op hoe de anderen zich gedragen en kopieer dit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door met mensen om te gaan, die ongeveer hetzelfde zijn als jou. Dat merk je meteen, dezelfde hobby's, politieke voorkeur of juist niet, of hetzelfde hokje;), lid zijn van bijvoorbeeld een fanclub van een band, leer je snel ook andere fans kennen, een band krijgen met mensen is heel moeilijk(hebben veel sociaal vaardige ook niet altijd hoor) probeer eerst leuk contact te hebben met mensen die je aardig vind, er zijn altijd mensen die door hebben dat je misschien wat verlegen bent, maar dat hebben hen ook in het begin. Vooral jezelf zijn, als je merkt dat je je anders moet gedragen dan je bent, moet je verder zoeken, misschien ben je op de verkeerde plaats aan het zoeken. Blijf altijd jezelf, door met mensen om te gaan die ongeveer hetzelfde zijn, is altijd beter dan zo'n theoretische cursus, waar je verteld hoe je een bepaalde manier moet gedragen, als zo'n houten klaas.