Wat te doen met de onredelijkheid/terreur van incassoburo's? Zie toelichting.

Gisteren heb ik een hele lieve vriendin van mij de hele dag geholpen met het uitzoeken van haar administratie.
Afgezien van de schuld waar haar man haar mee opgezadeld heeft toen hij wegliep, is ze nog verder in de schulden geraakt doordat ze niet met geld om kon gaan. Inmiddels is ze in therapie geweest en het gaat heel goed met haar. Ze is ook financieel aan het opkrabbelen en heeft nu inzichten hoe ze alles moet aanpakken. Ze heeft een uitkering van ongeveer 800 euro(wil ook zo snel mogelijk weer gaan werken, maar eerst moet ze geopereerd worden) en heeft met een aantal schuldeisers redelijke afspraken gemaakt want van 800 euro kun je niet veel aflossen. Maar die begrepen het en ze mocht met kleine bedragen af betalen. Ze wil niet naar de schuldhulpverlening maar het zelf oplossen. Gisteren belde(ik luisterde mee op de luidspreker) ze voor een aantal zaken bijvoorbeeld naar IntrumJustitia en het was waardeloos zoals ze daar onder druk werd gezet en bot werd behandeld. Ze barstte in huilen uit en dat snap ik goed, Ze bood een regeling aan binnen haar mogelijkheden, kan aantonen wat haar inkomen en uitgaven zijn en toch zeiden ze bot: daar kunnen we niet mee accoord gaan...wat moet je toch in zo'n geval, ze wil notabene wel betalen...en heeft doodeenvoudig niet meer geld. En waarom mogen die incassoburo zoveel extra verdienen aan de schulden van anderen. Die kosten komen er ook nog bij namelijk.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ 1!

Het beste antwoord

Omdat ik het dossier van je vriendin niet kan ik alleen een algemeen antwoord geven:

Het incassobureau heeft een machtiging tot incasso gekregen van een schuldeiser. Je vriendin kan altijd de oorspronkelijke schuldeiser benaderen en de betalingsregeling daar voorstellen. Wellicht gaan zij wel akkoord en trekken zij de machtiging tot incasso in.

Daarnaast kun je, afhankelijk van hoe ver gevorderd de incassoprocedure inmiddels is, altijd reageren met de mededeling dat je voorstelt het geschil voor te leggen aan de rechtbank, sectie kanton (aangenomen dat de vordering lager is dan €5000). Je loopt dan wel het risico veroordeeld te worden in de proceskosten, maar voordat de zitting plaatsvindt kan het incassobureau geen (nieuwe) incassokosten in rekening brengen.

Aangaande de reeds aangevoerde incassokosten is het altijd goed om deze bedragen te vergelijken met de bedragen uit het “Rapport Voorwerk II” (zie link voor tabel). Dit zijn bedragen die de rechtbank doorgaans als redelijk acht ten aanzien van gemaakte incassokosten.

Let er daarbij op dat incassobureaus vaak de truc hanteren verschillende namen te geven aan de kosten, waardoor ze de bedragen uit de tabel overschrijden. Trap daar niet in. Alleen wettelijke rente mag apart berekend worden. Alle andere buitengerechtelijke kosten noodzakelijk voor het innen van de vordering vallen onder dezelfde grens; incassokosten, administratiekosten, registratiekosten etc.

http://www.buysincasso.nl/documents/tabel%20incassokosten%20Rapport%20Voorwerk.pdf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Wat vervelend voor haar, en wat sociaal dat je haar zo'n hulp bied, daar heeft ze denk ik veel steun aan.
Toch denk ik dat het in haar geval wel beter is om in de schuldsanering te gaan, omdat ze dit zelf waarschijnlijk bijna niet kan oplossen! De schuldsanering heeft namelijk veel meer invloed op dedrijven en incassobureau's, als dat je dat zelf hebt. Tevens is het zo dat in de schuldsanering, je doorgaans niet alles hoeft af te lossen, omdat sommige bedragen als het ware geschikt worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat de boel maar escaleren en voor de rechter komen. Een incassobureau als IntrumJustistia mag ook niets ondernemen zonder een vonnis van de rechter...

Met IntrumJustitia valt overigens niet te praten als je een bedrag niet in 3 á 4 keer kunt inlossen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 bedankt, heb je ervaring met IJ, want ik wil zo zelf ook nog een keer bellen namens mijn vriendin, ben toch benieuwd wat ze denken te winnen met het dreigen met bijvoorbeeld een deurwaarder, terwijl er betaald kan worden door mijn vriendin. Kunnen zei dat dan hard maken bij de deurwaarder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even een toevoeging aan bovenstaande... Als het al zover komt dat IntrumJustitia de boel doorstuurd naar een deurwaarder. Dan kan een deurwaarder wekelijk helemaal niets zolang je met een betalingsregeling komt. Met een minimum van 25/50 euro per maand... Hier komt bij dat er nog een paar zaken van een jaar of wat terug liggen bij IJ, waarvan gedreigd is beslag te leggen enzo. Omdat ik destijds ook afhankelijk was van een uitkering. Ik wacht nog steeds op die beslaglegging dus... Daarbij komt dat een deurwaarder in eerste instantie beslag zal leggen op het inkomen. Maar hier zijn grenzen aan gebonden. Zo kan een deurwaarder nooit meer beslag leggen dan de grens van 806 euro die over moet blijven. En een executoriale beslaglegging kost erg veel geld. Dus hier zal een deurwaarder nooit echt toe overgaan...
Intrum Justitia is een berucht incassobedrijf.
Ga eens naar trosradar.nl en zoek op dit bedrijf, daar zijn meerdere topics van.
Misschien dat daar tips tussen staan die je verder kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 dankewel voor je reactie.
Dat waren inderdaad herkenbare verhalen op TrosRadar die ik las.
Incassobureau's brengen veel kosten in rekening wat vaak niet is toegestaan (zie bron)
Buiten dat is toch de slimste weg om WEL de schuldhulpverlening in te schakelen, zij hebben ervaring en kennis op dit gebied. Als particulier is het vaak vechten tegen de bierkaai.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel +1, interessant lijstje waar ik iets aan heb.
Wij hebben hetzelfde meegemaakt met een familielid. Ook deze wilde het allemaal zelf regelen. Conclusie, nu 3 jaar later is hij toch de schuldhulpverlening in gegaan en dat terwijl hij er nu toch al vanaf had kunnen zijn. Mede door de muren waar hij tegenaan liep met dezelfde problemen die jij beschrijft. Het geeft nu wel een stukje rust voor hem en dat is denk ik ook heel belangrijk.
Misschien kan je haar er toch van overtuigen dat het een betere oplossing is.

En heeft zij geen juridisch loket in de buurt? Daar kunnen ze vaak ook een hoop vertellen wat wel of niet mag qua kosten van een incassobureau. Het 1e advies is altijd gratis en omdat zij een uitkering heeft is de kans groot dat ze daarna gratis geholpen kan worden.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat mij betreft worden incassobureau's per direct verboden en wordt 't genationaliseerd. Da's de enige manier dat de overheid er grip op heeft, en dat de mening van de kiezers kan doorluiden in 't beleid.
Echter ook dan: als de kiezer vind dat je hard aangepakt mag worden als je schulden hebt, dan zal het nationale incassobureau ook hard zijn. Maar dan is 't wel voor eenieder: dezelfde regels hanteren. En kan de kiezer 't afstraffen als 't achteraf toch te hard blijkt.

Juist omdat 't niet genationaliseerd is, kunnen incassobureau's er veel aan verdienen. Nationalisatie ljikt me de enige manier om dat te voorkomen. Dat lukt alleen als er veel mensen links gaan stemmen. De rechtse partijen (CDA, VVD, ...) vinden: 'iedereen moet voor zichzelf (kunnen) zorgen'. Die zullen dus nooit met nationalisatie instemmen, want dan zouden mensen minder zelfredzaam worden, is hun mening.

Maar wat is de oplossing voor 't moment? Waarschijnlijk alleen: officiële schuldsanering. Let wel op een officiële instantie te nemen: niet een commercieel bedrijf!! Want ook hier zijn er nep-instanties.