Waarom weglopen aan het eind van een cabaret voorstelling?

Bij het applaus van de voorstelling loopt de persoon meestal eerst het podium af om vervolgens weer terug te komen, maar waarom doen ze dit eigenlijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Antwoorden (3)

De persoon loopt weg om aan te geven dat dit
het einde van de voorstelling is.
"Dag mensen, dit is het einde, doei!"

Dan gaan mensen klappen.
En dan komt de persoon terug om het applaus in ontvangst te nemen.

En dan loopt de persoon weer weg, maar als het publiek dan nog stevig blijft doorklappen,
dan komt de persoon nog een keer terug
om het applaus in ontvangst te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag!

Voor dat cabaretiers het podium aflopen maken ze over het algemeen een buiging. Daarna lopen ze het podium af, komen vervolgens weer op en dan volgt de ovatie (indien het een goede voorstelling was een staande).

Waarom? Op het moment dat de cabaretier het podium afloopt (en dan bedoel ik niet gedurende de voorstelling wanneer er wordt omgekleed, maar er na) is de voorstelling afgelopen. Door het podium af te lopen wordt aangegeven dat de voorstelling is afgelopen en het gedeelte dat daar op volgt is een eventuele toegift en de ovatie. De toegift en de ovatie maken officieel geen deel uit van de voorstelling, je kunt het aflopen dus zien als een formaliteit.

Desondanks werkt het in de praktijk zelden zo: over het algemeen wordt na het laatst gesproken woord (of de laatst gehoorde noot) het slotapplaus al ingezet. De insteek is in elk geval dat éérst het applaus wordt gegeven voor de laatst gespeelde scène en tijdens het opnieuw opkomen wordt het slotapplaus (wat gaat over de gehele voorstelling) ingezet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
na een voorstelling hangt het van het enthousiasme van het publiek af of een artiest nog weer terug komt om nog een keer te buigen.
Afhankelijk van het applaus kan eventueel zelfs besloten worden of er een toegift gegeven wordt.
Meestal staan er al één of twee toegiften klaar, maar als de artiest weinig respons gevoeld heeft wil dat nog niet zeggen dat toegift(en) gegeven worden.
Niet elke artiest gaat hier hetzelfde mee om, soms komt de toegift zelfs na weinig applaus, soms worden er echt extra toegiften gegeven die niet eens gepland zijn.
Ik spreek hierbij uit eigen theatertechnische ervaring, soms is zelfs de techniek niet zeker of het doek al dicht kan of dat het zaallicht toch weer gedimd moet worden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Uiteindelijk bepaalt de zelfoverschatting of juist de bescheidenheid van de artiest hoeveel maal een extra buiging gegeven wordt. Bij grotere gezelschappen bepaalt meestal de hoofdrolspeler of er nog een (volledig afgesproken) extra open doekje volgt, afhankelijk van het applaus.