Wat moet de gemeente doen als ze stad volgebouwd is?

Wat moet je als gemeente dan doen, je wilt bijvoorbeeld je stad groter maken ( meer inwoners ) en je stad staat volgebouwd met gebouwen? Je mag niet buiten je stadsgrens bouwen, en ik denk niet dat een grote stad met een kleine stad/dorp wil samenvoegen waardoor je een nieuwe naam krijgt. ( ik weet niet of ik correct ben met de laatste zin, maar goed. )

Alvast bedankt.

Toegevoegd na 2 minuten:
de stad bedoel ik natuurlijk ;).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij de provincie en rijk aandringen op een gemeentelijke herindeling waarbij bij voorkeur een plattelandsgemeente wordt samengevoegd met de stad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

- Als je niet in de "breedte" kunt bouwen, dan moet je het in de hoogte zoeken. Hoge appartementencomplexen dus. Lang niet alle nieuwe inwoners willen direct een doorzonwoning met garage en tuintje. Er is veel vraag naar vooral luxe appartementen, en wonen midden in de stad, is voor veel mensen ook heel aantrekkelijk.

- Soms komt er automatisch ruimte vrij, omdat b.v. ziekenhuizen en andere instellingen, die een groot oppervlak in beslag nemen, aan de randen van de stad gaan zitten, en dan in hoogbouw. Op die vrijgekomen enorme oppervlaktes kun je dan weer veel huizen bouwen. Ook komt er veel bouwruimte vrij, omdat bedrijven weggaan uit het centrum van de stad.

Toch is je vraag wel een beetje theoretisch. Want geen enkele stad, wil zomaar voor de lol de stad uitbreiden. Er moet een noodzaak zijn, en het is echt theorie dat de gemeente zelf, dat helemaal ziet zitten, en de provincie en overheid er helemaal niets in zien. Als een gemeente kan aantonen, dat er meer woonruimte moet komen, dan zullen andere overheden meewerken aan een oplossing. Dat kan dan gebiedsuitbreiding betekenen, maar net zo goed een besluit tot het bouwen van een satellietstad, direct grenzend aan die gemeente. (Utrecht-Nieuwegein en Den Haag-Zoetermeer)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet wat onze gemeente doet: oude gebouwen neerhalen en er appartementencomplexen neerzetten (middelhoogbouw en hoogbouw), alles tot aan de gemeentegrenzen volbouwen, en dan een stukje van de naastliggende gemeente inpikken (pardon: onderhandelen, en waarschijnlijk opkopen ofzo, geen idee hoe dat werkt) om vervolgens weer tot aan de grenzen te gaan bouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt aan hoogbouw denken. Er zijn steden waar men niet buiten de stadsgrens kán bouwen ivm bergen of zee. Hongkong is daar een goed voorbeeld van