Hoe zit dat namensysteem in Spanje in elkaar?

Als je in Spanje geboren wordt krijg je drie namen: je voornaam (als die uit twee namen bestaat heb je er zelfs drie) + je eerste achternaam (de achternaam van je vader) en je tweede achternaam (de achternaam van je moeder).

Wat gebeurt er nu...

Als je geadopteerd wordt/bent?
Als je scheidt en iemand anders trouwt (wat gebeurt dan met de namen van de vader/moede/kindeen?)
Als je iemand trouwt, blijft dan alles hetzelfde?

Oh, en als je als Nederlander naar Spanje gaat, dan houdt je gewoon je eigen naam hè? Men gaat daar niet jou behandelen als een Spanjaard en je twee namen 'geven' of zo, toch? Wat dan als je na zoveel jaar (?) je echt 'Spanjaad' bent en de Spaanse nationaliteit bezit... Krijg je dan ook ineens twee achternamen? En wat dan als je vader/moeder overleden is of je ze niet eens kent? (geadopteerd, etc.?)

Toegevoegd na 1 minuut:
(als die uit twee namen bestaat heb je er zelfs VIER)*
Typo.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zoals je kunt zien doet mijn ''r'' het niet goed op deze laptop hehe. Welterusten!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.4K

Het beste antwoord

Je krijgt je familienaam bij je geboorte. Die verandert nooit meer, tenzij je geadopteerd wordt.
Ga je in Spanje wonen, wijzigt jou naam ook niet.
Anders is het als je een kind krijgt in Spanje en het daar laat inschrijven. Dan krijgt het kind wel de familienaam van vader én moeder, zoals alle Spanjaarden.
Vaak wordt alleen de naam van vader vermeld.
In de meeste Zuid-Amerikaanse landen is dat hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Idd.je krijgt in Spanje zowel de achternaam van je vader maar ook moeder. In de praktijk gebruiken ze er alleen de achternaam van hun vader. (op enkele na) Als je er als Nederlander gaat wonen houd je gewoon je eigen achternaam.