waar zijn de indianen uit de winkelcentra gebleven?

zo'n 10 tot 15 jaar geleden zag je in praktisch elk winkelcentrum een groepje indianen welke muziek maakten. Ik heb deze mensen lang niet meer gezien en vraag me ineens af waar ze gebleven zijn? Weet iemand het antwoord?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat waren bolivianen ! weet het ook niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze wilden thuis zijn met 2012
ItisILeClerc
12 jaar geleden
niemand heeft meer belangstelling voor hun nep CDs
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je ook panfluit?
Prachtig vind ik dit altijd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@channeke72: of Peru(vi)anen...
@Zeeleguaan&ItisILeclerc: WHahahahaaa!!!!
Check ook even de aflevering van South Park met dit onderwerp; zoeken op Youtube onder Peruvian flute band. Hilarisch!!!

Antwoorden (7)

De toestand in huneigen landen, Bolivia en Peru is waarschijnlijk zo veel verbeterd, dat het niet meer loont om Europa aan te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het afgelopen jaar heb ik ze nog wel geregeld zien optreden in enschede .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is in Nederland de laatste jaren steeds moeilijker geworden voor straatmuzikanten. Gemeenten zijn veel strakker geworden met vergunningen, die zijn ook duurder geworden dan eerst. Blijkbaar om mensen de ontmoedigen om mooie muziek te maken; enkel de muzak uit de speakertjes mag nog gehoord worden.
Hierdoor wijken veel groepen uit naar andere steden of andere landen, waar ze makkelijker muziek kunnen maken op straat.
Is er een andere groep die zich inmiddels in het centrum heeft gevestigd? Misschien heeft die dan nu het 'vaste recht' om op die plek te spelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik woon in Antwerpen maar werk in Gent. In Antwerpen is er een soort "gentleman"afspraak tussen straatmuzikanten. Bv. aan de Groenplaats zitten ze samen op een bankje en ieder komt om beurt spelen (zo was het toch altijd, nu ik erover denk... deze zomer heb ik er nauwelijks gezien, maar het was dan ook zo'n slecht weer dat ik weinig op terrassen heb gezeten...)
In Gent is er iets anders aan de hand. Daar is het muziek maken op straat stilaan een soort maffia. Romazigeuners, die natuurlijk geen uitkering krijgen en voor wie dit één van de weinige manieren zijn om aan geld te geraken, jagen de andere muzikanten vaak weg. Een jongen die ik ken, en die elke dag van 9 tot 17 uur aan Fnac stond met zijn gitaar (en een officiële vergunning) vertelde me hoe hij bedreigd werd en noodgedwongen elders moest gaan staan. De "goede" plaatsen worden meer en meer bevochten ipv eerlijk verdeeld. Ik vermoed dat het in Gent dus ook wel te maken kan hebben met dit gegeven, bv. de Indianen aan de Hema maakten ook plaats voor Romazigeuners.
Die Roma's maken prachtige muziek hoor, maar nu ik het hele verhaal ken geef ik hen niets meer. Jammer voor hen, ik begrijp hun overlevingsdrang maar er zijn ook andere manieren om goede plaatsen te verdelen (cfr. Antwerpen).
Anderzijds zullen de zware vergunningen (en de hoge kosten voor een vergunning) hier idd ook wel een rol spelen.

Toegevoegd na 1 dag:
In Gent is er trouwens een grote toeloop van Roma's, omdat er hier een toleranter beleid is dan in sommige andere Gentse steden. Het ze gebruiken niet allemaal maffiapraktijken natuurlijk. Ze hebben het ook vaak heel erg moeilijk om te overleven, maar vinden het in België vaak toch beter dan in hun land van herkomst (waar ze vaak worden gediscrimineerd of zelfs weggejaagd).
Maar die intimidatie die is dus reeëel. De jongen is ermee naar de politie getrokken, maar daar zei men dat er niets aan te doen is : de straat is voor iedereen die een vergunning heeft even toegankelijk. Voor de bedreigingen kon hij wel een klacht indienen, maar dat durfde hij niet omdat hij schrik had dat men zich zou wreken op hem. Leuk is natuurlijk anders...

Toegevoegd na 1 dag:
niet in andere Gentse steden natuurlijk, maar in andere Belgische steden...

Toegevoegd na 1 dag:
Ik bedenk me nu ook dat Europa een heel stuk minder toegankelijk is dan enkele jaren terug...zeker voor niet-Europeanen. Daar kan het ook mee te maken hebben. De term "Fort Europa' komt niet zomaar uit de lucht vallen...
12 jaar geleden
Uitgestorven xD.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vermoedelijk naar warmere toeristische oorden waar zang, dans en muziek heel veel op straat te zien is. En van de toerist krijgen ze ook meer geld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb ze twee jaar geleden vaak in Duitsland gezien. Misschien was er niks meer te verdienen in NL.