Hoe komt het dat sommige brievenpost van PostNL komt en andere van Sandd, en hoe wordt die verdeling gemaakt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Leuke vraag, want ik liep er onlangs zelf ook tegenaan! Ik ontving post die door Sandd was bezorgd en wilde de brief naar de afzender terugsturen. Zulke stukken kun je dan, met het opschrift "retour afzender", gewoon in de brievenbus van PostNL gooien; die stuurt het weer terug naar de verzender en krijgt daar van Sandd een vergoeding voor.

Tot voor kort waren er in ons land drie grote(re) postbezorgers actief: PostNL, Selekt Mail en Sandd. Vooral Selekt Mail was erg populair bij grote bedrijven voor het bezorgen van (vooral) reclame. Neckermann, Unicef, Ikea, Telefoongids, de Bijenkorf, ECI, Wehkamp e.v.a. waren klanten van Selekt Mail, dat halverwege 2011 door Sandd werd overgenomen.

Sandd verzendt dus (nog) geen post voor particulieren, maar richt zich op de zakelijke markt en dan met name bulkpost: grote partijen folders en tijdschriften en in mindere mate ook briefpost. Doordat veel van die post huis-aan-huis kan worden bezorgd én de bezorgers maar twee keer per week hun ronde doen, kan het bedrijf de post veel goedkoper bezorgen dan PostNL. Sandd en PostNL werken dan ook niet samen, maar zijn concurrenten van elkaar.
Pieter2011
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De post wordt niet verdeeld. maar deze wordt aangeboden aan een aanbieder op de markt zoals van sandd dus ook is. Hij heeft en wint zijn klanten zelf.
ronron1212
12 jaar geleden
De postmarkt is tegenwoordig open. Bedrijven kiezen wie ze de post laten bezorgen. Sandd is goedkoper, maar brengt niet iedere dag.