Waar de naam Vonk vandaan komt is niet geheel duidelijk.

Volgens De Navorscher jaargang 1888 blz. 228 heeft de naam de volgende oorsprong:

Fonck "In eens uitdrinken zonder te rusten of adem te scheppen" heette eertijds, volg. Kiliaan, "fonck drincken". Wat is dit ,,fonck"? Wegens de algemeenheid van het drankgebruik zal dit woord, en denklijk geen vuurvonk (vgl. Joh. Wìnkler, Nederl. Gesl. 414), aanleiding gegeven hebben, dat de gesl. Von(c)k, ook Bijgenaamd. Fun(c)ke, steeds zoo algemeen was. Onder het voormalig gildewezen, enz. enz. waren toch de fonck-drinkers legio. Gepast is dan ook Vonck van Lienden als geslachtsnaam eens fonck-drinkenden bastaards van eenen v. Lijnden ; zie Geld. Volksalm, 1880 bl. 6 noot.

VERDER lezen?

(zie bron)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De Nederlandse Familienamenbank zegt dat het een "metonymische beroepsnaam" is, een soort naam die bijvoorbeeld verwijst 'naar een product, een werktuig of een attribuut dat kenmerkend is voor de beroepsuitoefening.'
Bij de familienaam Vonk staat:

"verklaring:
Bijnaam voor een smid, of bijnaam voor een levendig, vurig persoon?

kenmerken:
metonymische beroepsnaam"