Met welke kleur om je heen kun je het beste informatie opnemen?

Ik vroeg mij af met welke kleur om je heen (behang etc.) je het beste kunt opletten. Ik denk zelf rood o:

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.7K

Het beste antwoord

Welke kleur is het beste om in te werken?

In zijn algemeenheid hebben kleuren de volgende effecten:
Gele kleuren zijn goed voor concentratie en mentale activiteiten.
Turkoois is een kleur die creativiteit en communicatie bevordert.
Rood maakt onrustig en is meestal geen geschikte kleur voor uw werkruimte, behalve wanneer u uzelf wilt ‘opzwepen’ of activeren.
Blauw is rustgevend.
Groen geeft rust.
Koningsblauw voedt uw intuïtie.
Oranje stimuleert creativiteit en energieke activiteit.

In een kantoor worden bij voorkeur zachte pasteltinten gebruikt, zoals zachtgeel of zachtgroen. Ook zijn er bedrijven die verschillende ruimten in verschillende kleuren inrichten: voor iedere taak een andere kleur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat lukt over het algemeen het beste met rustige en effen kleuren. Bv. Wit. Maar dat is per persoon verschillend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zachtgroen werkt rustgevend. Van rood zou ik agressief worden.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rood is na mijn mening juist warm en kalmerend, Wordt daarom ook veel gebruikt.
De vraag is in hoeverre kleur invloed heeft op je leervermogen en dat is denk ik voor iedereen verschillend.
Als ik de site in de bron mag geloven in blauw een goeie kleur. 'Dit is een koele kleur die rust geeft maar tegelijkertijd ook aanzet tot nadenken en ontwikkelen.'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Donker of lichtblauw? xD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou gaan voor het rustgevende 'hemelsblauw'! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou gegeven de site ook wat geel bijdoen.
Moet nu ineens aan een rustgevend strand denken :)
Ik kan me voorstellen dat rustige effen kleuren de voorkeur hebben aangezien deze het minst afleidend zijn. Maar voor zover ik weet is er nooit vastgesteld dat er één kleur is die bijdraagt aan het leervermogen.

Echter kunnen kleuren hier wel een bijdrage aan leveren! Voorbeeld: je moet een boek leren voor school. Je hebt verscheidene hoofdstukken die allemaal in je hoofd moeten en welke je ook zult moeten onderscheiden op je toets. Leg voor elk hoofdstuk een ander gekleurd blad onder je boek, zichtbaar uiteraard. Zo zul je tijdens je toets je (onbewust) beter weten te herinneren wat nou waar staat en dus wat het antwoord was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijvoorbeeld donkergroen of donkerblauw, kijk maar naar biljartlakens, deze hebben altijd deze kleur. Hierdoor is concentratie optimaal en kan je dus ook beter informatie opnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koel wit licht zorgt voor concentratie. Als je geconcentreerd bent, kun je ook beter informatie opnemen.