Heeft dement zijn ook voordelen?

Als mijn schoonmoeder binnenkomt en ze weet niet meer of ze haar jas op moet hangen aan de kapstok of aan moet doen, zeg ik altijd het was weer gezellig moeders:-)))

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vraag, er komen veel emoties vrij

Het beste antwoord

Nou uit ervaring met mijn moeder, die leed aan vasculaire dementie, kan ik je vertellen dat ik er geen enkel voordeel in heb kunnen ontdekken. Demente mensen zijn zichzelf kwijt. Kinderen zijn hun ouders kwijt en vrienden zijn hun vriend(in) kwijt. En er komt niets echts leuks voor in de plaats. Het is gewoon aanmodderen en zwaar kl#%$.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, idd. Ik ben gewoon "blij" dat ze dood is en dat ze niet meer hoeft te lijden. En nou maar hopen dat ik het in mijn bovenkamer een beetje helder hou, maar ik geloof niet dat je er veel aan kunt doen om dat te voorkomen. Het overkomt je of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Esme,
gelukkig herken ik me niet in dit verhaal en is dat me vooralsnog bespaard gebleven. +1 omdat je dit verhaal met ons wilde delen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank allemaal voor jullie lieve woorden en plusjes.
Gelukkig zorgt mijn moeder zo postuum nog voor een paar puntjes op GV.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 het is vreselijk om het te krijgen en in het begin te beseffen dat je vergeetachtig wordt en daarna vreselijk moeilijk voor de mensen er om heen, te bedenken dat mensen niet eens meer weten dat je hun dochter of zoon, of haar partner bent. Eigenlijk +10 maar dit kan ik je niet geven.

Andere antwoorden (9)

Het enige voordeel dat ik zou kunnen bedenken is dat je het jezelf niet realiseert dat je dement bent.
Het lijkt me verschrikkelijk als je je nog wel dingen realiseert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat bedoel ik, lijkt me vreselijk.(dat beginstadium) Zou het op een bepaald moment helemaal niet meer doordringen??
Ja hoor, als je dement bent is het net alsof je iedere keer dat je sex hebt met iemand het een nieuwe partner betreft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe vaak denk je dat demente alleenstaande oudjes in een verpleeghuis sex hebben?
Ja hoor, met Pasen kun je zelf de eieren verstoppen en weer gaan zoeken.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL+1
Rieneke1
14 jaar geleden
te cru antwoord op een vraag over een serieus probleem, -1 antwoordman.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dames/heren reaguurders hierboven: De vraag was niet serieus. Lees maar wat er staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zal geen minnetje geven maar om hier grappen over te maken is respectloos.
AWM
14 jaar geleden
@lora: je moet je wel aan de spelregels van GV houden.
Als je een antwoord respectloos vindt, hoort daar een minnetje bij!
Nee dement zijn heeft geen voordelen, het is een vreselijke ziekte die veel invloed heeft op degene die dement is en op zijn/haar omgeving.
Mensen zijn niet alleen vergeetachtig, ze zijn de grip op de werkelijkheid kwijt en dat gevoel is er wel, ze zullen zich heel vaak al is het maar even realiseren 'er klopt iets niet' maar daar de vinger niet op leggen. Kom je op een afdeling met demente in een verpleeghuis zal je zien dat veel mensen onrustig zijn...zoekend..naar ... ja dat kunnen ze niet aan geven, ze lopen rond zonder doel, stellen vragen, weten niet waar ze zijn, Dat moet een vreselijk gevoel zijn. Nee ik kan er geen voordeel in vinden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed verwoord, nelly. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het zal je maar gebeuren +1
nee, dementie betekent inleveren, achteruitgang.
niet autonoom meer kunnen zijn, niet mobiel meer kunnen zijn.
er valt niets positiefs aan te vinden.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 niets om geintjes over te maken
Als ze het beseft,dat ze dement aan het worden is, kan dat voor iedereen heel verdrietig zijn! Pas als de dementie verder vootgeschreden is,zal het voor haar idd voordelen hebben,maar kan het voor de naaste familie iets ellendigs zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Peter.. soms ben je een wijze man..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toevallig heb ik in de 2 gevallen,die ik heb meegemaakt (mijn moeder en mijn schoonvader) alleen in het latere stadium blije mensen gezien en daar mijn oordeel aan opgehangen! Sorry als het anders is,maar ik sprak uit eigen ervaring. Aan de minnetjes raak ik zo langzamerhand wel gewend Cavi,ik kan zelfs niet meer zonder!
Ha, die Sharona;

Ik kan het feit dat iemand zich niet bewust is (en misschien zijn er wel momenten van enig bewustzijn, wie weet?) van zijn tragische toestand niet als voordeel zien, hooguit als een schrale troost. Mijn vader heeft als gevolg van een serie TIA's vasculaire dementie gekregen en heeft een ziekteproces van vijf jaar meegemaakt voor hij stierf. Het is mensonwaardig om een sociale, intelligente en warme persoonlijkheid tot een kasplantje te zien aftakelen. Ik ervaar het feit dat ik hem in mijn handen had toen hij stierf dan ook als een van de mooiste gebeurtenissen van mijn leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn oma werd op een gegeven moment dement.

Van dit proces heb ik maar één voorval onthouden wat ik positieverig vond. Namelijk:
Mijn oma vroeg wie ik ook alweer was. Ik gaf antwoord en vervolgens herkende ze mij en was enorm blij om me te zien. Ze kon haar ogen niet geloven.
Na ieder kwartier kwam dezelfde vraag en dezelfde reactie. Nog nooit was iemand gedurende een bezoekje herhaaldelijk zo blij me te zien. Voor de rest is het een schrijnend en triest proces...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Energetisch is het vergeving... Iemand wordt ontslagen van de last van het verleden en als iemand erin kan berusten is het zalig en heel fris...

Maar het is vergeving en je wordt ontslagen van de last van het verleden...