Kunnen vaders een vaderinstinct hebben?

Toegevoegd na 5 minuten:
(Wat vergelijkbaar is met een moederinstinct bij moeders.)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Zeker. Uit heel wat onderzoeken blijkt overduidelijk dat het vaderinstinct er beslist vanaf het begin is! Negentig procent van de vaders huilt van geluk bij de geboorte, en bijna elke vader heet zijn kind zeer liefdevol welkom. Iedereen zal ook wel iemand kennen die meer voor zijn kindje zorgt dan de moeder. (omdat het moet of omdat hij het graag doet) De vader zal in dat geval ook instinctief weten dat er iets niet in orde is met de baby én hij zal evengoed aan het soort huilen van zijn kind weten wat het nodig heeft. Dus ja, vaderinstinct bestaat!

Bronnen:
http://www.superpapa.be/SuperPapa/PapaABC/...

ja hoor, waarom niet en hoe meer ze zich met de kinderen bezig houden hoe sterker het ontwikkeld wordt

Dat kunnen ze niet, dat hebben ze gewoon. Bron ben ik zelf met in dit geval een dochter van 20 jaar oud. Ik kan je zeggen het instinct werkt prima.

Jazeker hebben ze dat :o) Denk daarbij aan de beschermende houding van vaders als hun dochter thuis komt met een vriendje of een vader die zijn zoon leert vissen of fietsen..

Ja dat bestaat. Het is indirect aan te tonen door de vele verhalen van vaders die zich toeleggen op het verzorgen van de kinderen. En jonge vaders die het noemen als de belangrijkste gebeurtenis in hun leven. Maar onlangs is er ook wetenschappelijk aangetoond dat de testosteron spiegel van jonge vaders een stuk omlaag gaat. Dit 'mannen-hormoon' is o.a. verantwoordelijk voor macho-gedrag en het ontwikkelen van mannelijke lichaams- en karakter eigenschappen. Je zou dus kunnen zeggen dat jonge vaders lichamelijk een beetje vrouwelijker worden zogauw ze zich op het vaderschap toeleggen. :)

Bronnen:
http://www.nu.nl/wetenschap/2613989/vaders...

Zeker weten, ik ken mijn vader als een zeer loyaal man die alles voor zijn gezin overheeft. Maar dan ook echt alles. Ik denk dat dat een goede eigenschap is, dat ook ik zal opvolgen. Ik denk dat het nature is voor een vader om zijn geliefde gezin te beschermen tegen alles.