Hieronder heb ik wat uitgebreider gekopieerd en geplakt hoe je koninklijk kunt 'worden', 'waar het vandaan komt'.

"Alleen de Koningin kan het predicaat toekennen. Het predicaat is strikt op naam en betekent dat de organisatie het predicaat Koninklijk mag toevoegen aan de naam en de Koninklijke Kroon in het logo mag opnemen.
(...)
Het predicaat kan worden aangevraagd via de burgemeester in de statutaire vestigingsplaats. De burgemeester verifieert of voldoende gegevens ter ondersteuning van de aanvraag zijn toegevoegd. (...) De registers van de Justitiële Documentatiedienst worden geraadpleegd. De aanvraag wordt, voorzien van het advies van de burgemeester, aangeboden aan de commissaris van de Koningin die op zijn beurt adviseert nadat hij informatie heeft ingewonnen bij verschillende instellingen, (...)

De commissaris van de Koningin bericht de aanvrager over de beslissing van de Koningin. Bij toekenning reikt de commissaris van de Koningin gewoonlijk de oorkonde uit die bij het predicaat hoort. De hele procedure duurt ongeveer een jaar.

Een aanvraag moet worden voorzien van een goede onderbouwing. Hierbij kunnen onderstaande elementen gelden als richtlijn.

De onderneming moet wat betreft aard, omvang en betrouwbaarheid aanzien hebben en op zijn gebied in Nederland een eerste of een zeer vooraanstaande plaats innemen, bij voorkeur met een internationale uitstraling. (...) De bedrijfsvoering dient onberispelijk te zijn. De onderneming, en ook de bestuursleden en commissarissen, moeten te goeder naam en faam bekend staan en van onbesproken gedrag zijn.

Een aanvraag zal voorzien moeten zijn van een degelijk bewijs van de oprichtingsdatum; (...). De aanvraag moet worden voorzien van een overzicht van de financiële kerncijfers (...) voor een periode van 5 jaar.

In aanvulling op de kerncijfers wordt een beschrijving verwacht van de financiële positie, gerelateerd aan de ontwikkelingen in de laatste drie tot vijf jaren, de huidige bedrijfsvoering en het verwachte toekomstperspectief. (...) Het financiële deel van de aanvraag dient te worden gecompleteerd met goedkeurend assurance-rapport van een openbare accountant over de financiële kerngegevens en de beschrijving van de financiële positie.

(...) Bedrijven die zich niet als een Nederlands bedrijf manifesteren, zoals vestigingen van buitenlandse multinationals, komen niet voor een predicaat in aanmerking, ongeacht de duur van hun vestiging in Nederland.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is een Prdikaat dat door de Koning bij Koninklijk Besluit kan worden toegekend aan instellingen en bedrijven:

Koninklijk is een predicaat of loffelijke bijvoeging, gebruikt in een titel of eretitel.
In Nederland wordt het toegekend aan grote ondernemingen of verenigingen. Dit predicaat is geïntroduceerd door de eerste koning van Nederland, Lodewijk Napoleon], die het in 1807 toekende aan culturele instellingen.

Hare Majesteit de Koningin kan een bedrijf, vereniging of instelling het recht geven om het predicaat Koninklijk te voeren. Om in aanmerking te komen, moet een organisatie:

-een zeer belangrijke plaats innemen in het vakgebied
-van landelijke betekenis zijn
-(in principe) ten minste honderd jaar bestaan

https://nl.wikipedia.org/wiki/Predicaat_Koninklijk