Waarom feliciteren we in Nederland de halve familie van degene die jarig is en is dit in het noorden gebruikelijker dan in het zuiden?

Iemand is jarig... en vervolgens zegt feliciteert iedereen de broers/zussen/ouders etc van de jarige Jop ook nog eens.. Waarom doen we dat? Waar komt dat vandaag? Wordt het vaker in het noorden gedaan dan in het zuiden? Ik doe het zelf namelijk niet vaak, maar van anderen hoor ik juist dat het een 'must' is... Hoe zit dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ow heel herkenbaar en heb er zo'n hekel aan!! Woon in t zuiden trouwens..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier in het noorden ook normaal.. Ik denk altijd dat het weer een reden is om te zoenen.. Wat voor me gevoel ook steeds vaker gebeurd..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het zuiden (waar ik woon en ben opgegroeid) ook heel normaal hoor.

Het beste antwoord

Volgens de "Moderne Manieren volgens Beatrijs Ritsema":

Het is inderdaad een merkwaardige gewoonte om mensen met andermans verjaardag te feliciteren. Ik weet niet waar het vandaan komt, maar ik heb het idee dat het nu vaker gebeurt dan vroeger. Meer dan de behoefte om iets aardigs te zeggen bij wijze van conversatieopening is het niet.

Je gaat iedereen een hand geven, je roept iets van "gefeliciteerd" dan heb je iets tegen een ander gezegd (beleefd) en je bent er ook meteen weer vanaf, want het zinnetje nodigt niet uit tot een verder gesprek.

Handig toch?

Maar het hangt erg af van de omstandigheden, vind ik.
Mensen die ik niet ken ga ik niet feliciteren, maar ik noem mijn naam - en de ander dan ook.

En als je geen rondje maakt met handen geven, dan kun je roepen: iedereen gefeliciteerd!
Handig toch?

Toegevoegd na 31 seconden:
Dit vind ik een leuke quote:

Iedereen feliciteren is een onbeholpen en serviele conversatiestopper die beter kan worden vermeden, maar ik vrees dat dit gebruik bezig is met een onstuitbare opmars.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste antwoord door de awesome quote!

Andere antwoorden (1)

Hier (randstad) is het zelfs normaal om IEDEREEN te gaan feliciteren. Ik vind het ook altijd een verschrikking. Dit is dan wel op een "familieverjaardag". Met vrienden feliciteer ik het feestvarken en daarna roep ik meestal: En jullie ook allemaal gefeliciteerd!.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Rare gewoonte, hoor. Doet me denken aan mensen die, zodra iemand is overleden, met condoleances lopen te strooien naar iedereen met wie de overledene contact had. In zo'n geval hoor je natuurlijk ook alleen de familie te condoleren en dus niet vrienden en collega's.