Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kun je tijdens een gesprek aan iemand laten blijken dat je hem HOORT, zonder steeds "hmhm of "ja/nee/oke" o.i.d te zeggen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gaat het om luisteren of om horen? Bij iemand zijn die maar door ratelt, of luisteren naar iemand die jou iets wil vertellen zijn verschillende dingen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Door nonverbale communicatie. Dus door een actieve luisterhouding aan te nemen middels je lichaamstaal. Dit kun je o.a. doen door oogcontact en door aandachtig te luisteren. Dus niet tussendoor naar andere dingen kijken, b.v. andere mensen of nog erger de klok aan de muur.
Ook door je gezichtsmimiek laat je merken dat je niet alleen iemand hoort, maar vooral ook begrijpt wat diegene zegt. Want dat zijn duidelijk twee verschillende dingen. Vervolgens kun je ook nog vragen of je het goed begrepen hebt, door een aantal zinnen samenvattend als vraag terug te stellen. Bijvoorbeeld: "dus als ik het goed begrijp, zeg je nu dat......." Als iemand merkt dat je begrijpt wat diegene zegt, voelt hij/zij zich pas echt gehoord.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Knikken met je hoofd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt knikken. Maar ik vind die reacties die jij opnoemt helemaal niet raar dus waarom zou je die niet gebruiken?

Ik vind dat laten blijken dat je luistert. Wat heel belangrijk is is oogcontact. Kijk iemand aan als hij of zijn met je praat.
Een andere kant opkijken ervaar ik altijd als ongeïnteresseerd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke, maar soms HOOR ik die persoon wel , maar ben ik het niet met hem eens. Ik heb dan het idee dat als ik hmhm ofzo zeg, ik daarmee zeg dat ik die mening deel :P Of zie ik dat verkeerd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dan geef je aan dat je die mening deelt. Waarom zeg je dan niet gewoon wat je ervan vindt? Je kunt toch op een nette manier zeggen"ik vind...... ". Ik vind het wel van respect getuigen als iemand zegt wat ie ervan vindt. Je mág gewoon een andere mening hebben. Persoonlijk vind ik het heel vervelend als iemand mmm zegt terwijl ie het niet met mij eens is.
door de persoon aan te kijken, daarmee bevestig je dat je luistert
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing