Ben ik verplicht een kopie van mijn bankafschrift te geven?

Ik heb een vervelende achterstand bij mijn zorgverzekeraar. Deze achterstand wil ik graag aflossen in maandelijkse termijnen.

Nu heb ik een inkomsten/uitgaveformulier ontvangen om een regeling te treffen. Daarin wordt tevens gevraagd naar een kopie van mijn laatste bankafschrift.

Mijn saldo is momenteel nihil maar ik twijfel of mijn zorgverzekering wel geacht is om mijn 'pin-gedrag' in te mogen zien wat op het bankafschrift te lezen is.

Bij navraag hoorde ik dat doorhalen van (bepaalde) transacties op de kopie niet is toegestaan. Is dit geen schending van mijn privacy?

Of ben ik toch verplicht om deze gegevens zomaar 'bloot' te geven?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
5.2K

Antwoorden (1)

Omdat men een inschatting wil maken van het risico dat men loopt bij een betalingsregeling. Het kan zomaar zijn dat de regeling op zich weer leidt tot nog een grotere betalingsachterstand omdat niet aan de regeling kan worden voldaan. Daarnaast kan men inschatten of er een zinvolle regeling mogelijk is.

Bijgevoegd een link naar achtergrond hierover bij het afsluiten van een lening (wat inderdaad wat anders is dan een betalingsregeling, maar een betalingsregeling is eigenlijk ook een soort van lening).

Toegevoegd na 25 minuten:
Ja je bent verplicht (om de vraag te beantwoorden, met dan aan Bamibal)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
bamibal
8 jaar geleden
De vraag is: "Ben ik verplicht....". Je geeft daar geen antwoord op.