Hoe noem je de vrouw die een nichtje is van je vader?

Uitleg:
Een meneer en een mevrouw zijn neef en nicht.
Meneer heeft een dochter. Zij is dan het achternichtje van mevrouw, toch? En andersom? Hoe noem je de mevrouw nu? Ook achternicht?

Alvast bedankt! :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.4K

Het beste antwoord

Ja, ook een achternicht.

http://www.voorouders.net/help/verwantschappen/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha.. bedankt C4th! +

Andere antwoorden (2)

Er is in Nederland een tijd geweest, dat de familierelatie expliciet in de aanspreektitel werd vermeld. Lees bv de Camera Obscura van Hildebrand.
Men had het dan over Nicht Marietje, of Achternicht Sophietje.

In jouw voorbeeld is de dochter inderdaad een achternichtje, maar zij wordt gewoon bij de naam genoemd, en andersom is ook achternicht. In de aanspreekvorm zeggen wij, in later tijden, dan gewoon Tante.... Tenminste zo noemde ik vroeger de nichten van mijn vader.

En echt heden ten dage, noemt mijn hele familie elkaar bij de voornaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij hun naam, of je zegt maar mevrouw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Erg flauw.