Hoe krijgt een rouwbrief voorrang op de andere post?

Op maandag wordt er geen post bezorgd, tenzij het bijv. een rouwbrief is.
Ik weet dat je een stapel rouwbrieven in zijn totaal moet aanbieden bij het postkantoor.
Maar hoe gaat het dan verder??
Is een rouwbrief altijd aan de enveloppe te herkennen of wordt die herkenbaar gemaakt?
Moet een postbeambte op het distributiekantoor alle post doornemen om die speciale brieven er uit te zoeken. Rijdt er dan speciaal iemand met die post rond?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Rouwbrieven worden met gewone post mee bezorgd. Er is geen aparte bezorger voor. Post die je in de rode box stopt, komt in principe binnen één tot twee dagen aan. Rouwbrieven die je daar in stopt zullen ook geen voorrang krijgen. Het advies is om Rouwbrieven apart aan te leveren op het postkantoor. Deze worden apart verzameld en worden in het distributiecentrum als een van de eerste gesorteerd. Hierdoor liggen ze als eerste klaar om naar de postbesteller te gaan.

Mochten er nu nog fouten ontstaan (zoals wanneer ze niet automatisch gesorteerd kunnen worden, omdat de computer het adres niet goed kan lezen oid) dan komen die kaarten als eerste bij de handmatige sortering uit. Hierdoor worden ze alsnog erg snel bij de juiste batch gezet en zijn alle kaarten de volgende ochtend bij de juiste postbode.

Toegevoegd na 2 minuten:
Die kaarten zitten op dat moment tussen de gewone brieven, geadresseerde reclame en rekeningen en krijgen na de sortering geen aparte behandeling meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik meen begrepen te hebben dat er in de toekomst op maandag geen post wordt bezorgd. Dit m.u.v. rouwbrieven en medische brieven met prioriteit. Dan zal er toch een bezorger moeten lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt, de rouwsortering van zaterdagnacht en zondagnacht zal ongetwijfeld op maandag wel bij een speciale besteldienst terecht komen... Maar de overige 5 bezorgdagen niet.

Andere antwoorden (4)

Ze houden het gewoon apart, een pakketje stoppen ze ook niet tussen de normale brieven.
Op maandag zal er dan inderdaad iemand apart rondrijden om deze brieven te bezorgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat ze, net als aangetekende post, in een aparte envelop worden gedaan, totdat ze bij de postbezorger zijn
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee... ;-) Alhoewel mensen hier vrijwel altijd wel voor kiezen... Een traditionele rouwbrief heeft een mooi zwart lijntje op ongeveer één centimeter van de kant. Als je een rouwbrief herkenbaar verstuurd is het voor degene die hem ontvangt minder schokkend (als hij nog niet op de hoogte is). De buitenkant van de enveloppe bereid je dan al voor op slecht nieuws.
Maar even beginnen om je vraag op te splitsen.

* Doorgaans worden rouwbrieven gebundeld aangeleverd op een postagentschap en worden daar (in pakketvorm) met prioriteit naar het sorteercentrum verzonden.

* Een rouwbrief welke via de brievenbus gepost word, wordt (door de rand) door de sorteermachine (in het sorteercentrum van postnl) herkend en uitgeworpen. Hierna vind een tweede sortering plaats. t.w. voor verdere sortering op andere sorteercentra en vervolgens ter sortering op postcode en huisnummer. Dit kan zowel door de sorteermachine danwel door een postmedewerker. (Beambten bestaan helaas niet meer door de bezuinigingen en privatisering)

* Deze post wordt dus apart bezorgd evenals andere post welke een hoge prioriteit heeft.

Toegevoegd na 40 minuten:
Ook heeft Postnl speciale rouwzegels waaraan de post wordt herkend.
http://www.postnl.nl/zakelijk/klantenservice/rouwpost/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De rand in de enveloppe geeft geen garantie op prioritering. Rouwpost wordt niet apart bezorgd, en eindigd voor bezorging bij de gewone post van de besteller die deze wijk loopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om te beginnen heb ik inmiddels ook jouw antwoord gelezen en vond deze zeer interessant.

Hierbij gaf je in de bron aan dat je een oud medewerker van TPG bent. Ik kreeg deze info van mijn echtgenote welke tot voor een jaar terug op het sorteercentrum werkte.
Rouwbrieven worden door de uitvaartondernemer in een afzonderlijke speciale enveloppe aangeleverd op 1 van de distributiecentra van post.nl.

Deze worden dan terstond in de sorteermachine gedeponeerd en verwerkt.