Hoe gingen Nederlanders om met de joden vervolging?

Wist men wat er gaande was?
Of dachten de mensen zoiets van ; "zolang het mijn familie niet is zeg ik niks"?hoe heeft het kunnen gebeuren?(de joden vervolging)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

zoveel hoofden zoveel zinnen, dat gold toen ook.
Dus een gedeelte wist ervan en hielp de joden,
een gedeelte wist ervan en deed niets
een gedeelte gaf joden aan omdat ze echt dachten dat joden gevaarlijk waren.
een gedeelte gaf joden aan omdat ze daarvoor geld kregen, en dachten: Als ik het niet doe, doet n ander het, en ik kan het geld goed gebruiken, en die joden worden anders toch wel opgepakt

En misschien ben ik wel n paar punten vergeten
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien geen compleet antwoord, maar op zichzelf niet fout. Onterechte min, dus een plus ter compensatie.
Op 10 februari 1941 vaardigde Rijkscommissaris Seyss-Inquart een verordening uit waarin werd bepaald dat ‘degene die geheel of gedeeltelijk van joodsche bloede zijn en hun verblijf hebben in het bezette Nederlandsche gebied" zich moesten aanmelden. Dit betekende dat iedereen met tenminste één joodse voorouder zich moest vervoegen bij het gemeentehuis (in Amsterdam bij de Joodsche Raad voor Amsterdam). Als men zich had aangemeld, werd een zogenaamd ‘Bewijs van Aanmelding’ verstrekt.

Wie denkt dat dit bewijs gratis werd overhandigd, heeft het mis. De Nederlandse overheid verdiende geld aan deze maatregel, want men moest één gulden leges betalen.

Er werd wel geprotesteerd, maar niet zo heel hevig.
Zelfs de joden zelf, en ook organisaties van joden deden mee aan de registratie.

http://www.diplomatievandevervolging.nl/nl/jodenvervolging

Toen later het besef doorsijpelde dat Joden weggevoerd werden en niet meer terug kwamen hebben heel veel Nederlanders daar stevig van geprofiteerd.
Onder het mom van "op de spullen passen" is heel veel Joods bezit gewoon gegapt.

Maar ook hebben heel veel Nederlanders heel veel Joden gered door onderduikadressen en andere maatregelen.

Het lag allemaal niet zo eenvoudig. Er is geen eenduidig antwoord op te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Een plusje voor je genuanceerde antwoord, maar ook een aanmerking. Niet heel veel Nederlanders hebben heel veel Joden gered door onderduikadressen en andere maatregelen.
Heel weinig Nederlanders hebben heel erg weinig joden gered. Schandalig weinig.
Na de oorlog waren het allemaal 'verzetshelden'. Tijdens de oorlog stak de meerderheid geen hand uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nederlanders en Belgen zagen die jodendeportaties gebeuren maar wisten niet wat er met hen zou gebeuren. Er waren er wel veel die er geen goed oog in hadden. Zij kregen gelijk.
In oorlogstijd denkt ieder aan zijn eigen hachje. Wie een jood hielp kon zelf problemen krijgen.
Mijn familie hielp een jood onderduiken, maar die wou niet. "Het is mijn droeve lot", zei hij. Zou hij zijn lot toen wel goed beseft hebben?