Hoe kan je beter leren luisteren, onthouden en verwerken zodat je het daadwerkelijk begrijp?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

tja.....concentratie.... maar laat dat nu net een hoge moeilijkheidsgraad hebben.

het kan helpen aantekeningen te maken, en te vragen als je iets niet helemaal meekrijgt/snapt.

verder is het van belang dat je weet dat continu concentreren als concentratie vergt en uitputtend is, dus verwacht ook niet wat niet haalbaar is door voor jezelf de lat te hoog te leggen. (krijg je iets niet mee, schrijf dan een steekwoord op en zoek het later op in alle rust)

er zijn wel foefjes om droge stof prettiger leerbaar te maken (lappen tekst met kleurtjes onderstrepen of zo de tekst te breken dat het niet een saaie lap is bv, of werken met gekleurd papier hielp bij mij)

het blijft lastig om en op te lettten, en te filteren, en het ook nog even te snappen op momenten dat het verwacht wordt.
dus als je het eerst moet laten bezinken (desnoods een samenvatting maken a.d.h.v. je aantekeningen op een rustig moment) zal het een stuk helpen om de info op te nemen. je kan het wel, maar niet altijd op de momenten dat het moet

mij hielp het om lesstof samen te vatten en uit de printen in een prettig leesbaar lettertype, maar er zullen wel meer foefjes zijn (wat bij mij helpt hoeft bij een ander niet te helpen)

ik weet niet of ze op school weten dat je ADHD hebt? ze kunnen hier ook rekening mee houden d.m.v. kleine aanpassingen. je kan vragen wat de mogelijkheden zijn als je aangeeft wat je moeilijk vind of wat enorm veel moeite kost.

eneh....uitgerust zijn kan ook een verschil maken, maar is helaas geen garantie ;-)

verder gaat ADHD vaak samen met het automatiseren van info of hetgeen het moet leren en kunnen opdreunen. misschien dat dit nader bekeken/onderzocht kan worden als het een structureel probleem blijkt te zijn?

feit is dat mensen met ADHD bekabeling er wat harder aan moeten trekken dan een ander persoon. (hey, maar we zijn vindingrijk genoeg, en beslist niet dom!) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit valt niet zomaar even aan te leren. Dit is een kwestie van, net als bij zoveel dingen, heel veel doen.

Echter maak je ook een fout in je vraag. Goed kunnen luisteren, onthouden en verwerken is iets heel anders dan iets werkelijk begrijpen. Ik kan jou 100x vertellen dat 1+1=2, en dat weet jij naar 100x ook wel. Echter wil dit niet zeggen dat je ook begrijpt waarom dit zo is. Begrijpen en onthouden is dus ook een heel verschillend bergip. Beide vereisen een andere "leermethode."