Gaat de Nederlandse staat failliet als geen enkele verkeersovertreder de bekeuring nog betaalt?

Dat zou ik wel eens willen weten. Ik heb ooit een bekeuring gehad voor te hard rijden en daar stond op dat het verhoogd zou worden als ik niet op tijd zou betalen. Dus ik heb maar snel betaald :)

Wat nou als niemand dat nog doet? Dan wordt het verhoogd, en nog een keer verhoogd, en uiteindelijk kun je 7 dagen "gegijzeld" worden. Jij gaat de bak in, maar de boete blijft staan. Jij blijft weigeren te betalen, dus je wordt nog een keer gegijzeld. En nog een keer en nog een keer en nog een keer. Ik geloof dat ze dat 6 keer mogen doen (maar dat weet ik niet zeker).

Stel: iemand in de cel zetten kost de staat € 150,- per dag, 7 dagen is dus € 1.050,- ! Maximaal 6 keer (als dat klopt), is dus € 6.300,- die de staat inlevert om te proberen een bekeuring van bijv. € 100,- (geen gordel dragen). En uiteindelijk blijft die bekeuring onbetaald.

Als Nederland nou massaal zou stoppen met het betalen van bekeuringen... dat gaat dan de staat toch een vermogen kosten???

Toegevoegd na 2 minuten:
...is dus € 6.300,- die de staat inlevert om te proberen een bekeuring van bijv. € 100,- (geen gordel dragen) TE INNEN ...bedoel ik.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Veel mensen geven hier antwoord wat ze doen als één persoon niet zijn boetes betaald. Maar inderdaad is het de vraag wat ze doen als NIEMAND betaald. Het gaat dan dus om duizenden boetes, die veel administratie met zich meebrengen. Het gaat dan om duizenden mensen die eventueel in de cel belanden. Het gaat om duizenden mensen die berecht moeten worden. En het gaat om duizenden cases voor deurwaarders die erbij komen. Te betwijfelen is ofdat er voldoende mankracht is om dit op te vangen, daarnaast betekend dit dat er voorlopig geen inkomen is en er dus ook geen geld uitgegeven kan worden aan die mankracht. De staat zal op zoek moeten waar ze het geld vandaan halen om hierop actie te gaan ondernemen. Als niemand nog boetes betaald, dan heeft de nederlandse staat wel degelijk een groot probleem. En ook als al die duizenden mensen uiteindelijk wel berecht kunnen worden en boetes (die door alle kosten erg hoog zijn opgelopen) geind gaan worden, doet zich een volgende probleem voor de economie aan, want al die duizenden mensen gaan door een verhoogde schuld in koopkracht achteruit. Lage koopkracht is slecht voor de economie. Collectief geen boetes betalen brengt op termijn het hele land uit balans en uiteindelijk zal iedereen het linksom of rechtsom in zijn portemonee voelen. Je kan je afvragen of die situatie gewenst is. Ik zou zeggen, gewoon netjes rijden, geen boetes krijgen en als je ze krijgt netjes betalen. Scheelt een hoop gedonder... Toegevoegd na 1 dag: Toevallig met een vriend deze vraag besproken en we kwamen tot de conclusie dat de staat waarschijnlijk een deel van de wanbetalers toch hard aan zal pakken. Aangezien niemand weet wie er wel en wie er niet aangepakt worden is het een risico om niet te betalen, want misschien ben jij dan de volgende die de staat er wel uit pikt. Dus, waarschijnlijk zal het niet zo ver komen. Risico dat je eruit gepikt wordt. Risico dat de hele economie uit balans gaat... Ik heb er allemaal niet zo'n zin in...

Nee hoor. Er is altijd nog de deurwaarder. Hij komt langs met een dagvaarding. Dan komt er een rechtzitting en vervolgens word er beslag op je loon, uitkering, inboedel of wat dan ook gelegd om de vordering onder dwang af te betalen. Voila! De deurwaarder in een nutshell :).

De staat zal er niet door failliet gaan meteen, de staat heeft nog zoveel andere inkomsten bronnen, je zou je ook kunnen afvragen of de staat bijv. failliet zou gaan als niemand meer een staatslot zou kopen of naar holland casino gaan want daaruit vloeit ook veel geld naar de staatskas. Ze zullen niet failleit gaan maar ze zullen het verschil wel merken in hun boekhouding en als gevolg daarvan moeten ze andere beleid en uitgaven hanteren.

Naties kunnen niet failliet gaan, domweg omdat ze niet opgeheven of ontbonden kunnen worden, zoals dat bij bedrijven en instellingen wel mogelijk is. Afgezien van internationale afspraken, zoals bij de EU, is het altijd mogelijk om extra geld in omloop te brengen, waardoor inflatie ontstaat maar de economie wel blijft draaien. Natuurlijk is het voor de overheid, net als bij bedrijven, wel zaak om rendabel te blijven. Kost de uitvoering van bepaalde zaken meer dan dat ze opleveren dan moet men zich afvragen wat het nut is en er eventueel anders mee omgaan. 'Nut' hoeft overigens lang niet altijd te betekenen dat iets geld oplevert. In het geval van straf als boetes niet betaald worden heeft dat meer een afschrikkings- en voorbeeldfunctie. De meeste mensen zullen het wel uit hun hoofd laten om het zover te laten komen.

Door enkel geen boetes meer betalen zal het land niet direct failliet gaan, de belastingen kunnen namelijk verhoogd worden en ook de steun vanuit de Euro voorkomt dat. Jij zult op een gegeven moment wel failliet verklaard worden en al jou goederen verbeurd om alle kosten op jou te verhalen. Betalen lijkt mij dan ook de beste optie.

Bij volledige weigering door alle burgers zal de staat gedwongen zijn te stoppen met het innen van boetes. De kosten wegen niet op tegen de baten. Alleen belastingen blijven dan nog over. Op zich zou dat voor de staat gemakkelijker zijn. Je geeft mensen een doed gedrag subsidie als ze kunnen aantonen nooit door rood licht te lopen of nooit te hard te rijden en je verplaatst de bewijslast naar de burger. In de praktijk is het systeem wat minder werkbaar omdat de burger een uitdraai zou moeten maken van bv GPS gegevens (Je kunt zo een apparaat de instructie geven een grafiek met een overzicht van alleen voor het max snelheidsverhaal relevante info uit te spugen. Hoe vaak en landurig je te hard hebt gereden etc.) Dit is gepoogd met het rekeningrijden (alleen de tijd dat je op bepaalde (overbelaste) wegen rijdt zou worden verstuurd door het apparaat, maar dat stuitte al op te grote weerstand door de nieuwigheid denk ik, of door het idee dat het apparaat ook nog andere gegevens uitspuugt. Anyway in de meeste gevallen is het wel erg onpraktisch en een inbreuk op je privacy om aan te tonen dat je altijd braaf bent en is het controleren voor de staat ook erg lastig. Daarom wordt en werd voor een boetesysteem met steekproeven gekozen om gewenst verkeersgedrag te krijgen. Geen bewijslast voor de burger en een beperkte hoeveelheid controlewerk door de staat. Als niemand meer zou betalen zou het werk voor de staat zo toenemen dat het innen van boetes een kwestie van willekeur wordt, omdat de staat niet bij machte is bij iedere overtreder zo een langdurige procedure op te zetten. Ook gaan de kosten voor alle burgers gigantisch omhoog terwijl er geen inkomsten uit voortvloeien. Bij deze situatie is denk ik niemand gebaat. Het enige argument om zo een boycot (burgerlijke ongehoorzaamheid) door te voeren is denk ik een grove onrechtvaardigheid in de wet. Stel dat we een wet zouden maken die zwarte mensen verplicht achterin de bus te zitten, dan zou het gerechtvaardigd zijn om te weigeren daaraan gehoor te geven en om te weigeren overtredingen te betalen. Democratische wetten die zonder eeen dictatuur van de meerderheid tot stand komen zouden gewoon opgevolgd moeten worden vind ik. Als je door omstandigheden te hard moet rijden bv dan kun je je verlies nemen of voor de rechter aannemelijk maken dat je niet anders kon.

Naast de gijzeling staan er nog andere dwangmiddelen open. De deurwaarder is al genoemd. Deze kan beslag gaan leggen op spullen van jou. Zo zal er beslist kunnen worden dat je auto 28 dagen buitengebruikgesteld gaat worden. Maw, je bent je auto, of enige andere auto waarin je rijdt, 28 dagen kwijt. Heb jij na 28 dagen nog niet betaald wordt de auto tegen opbod verkocht en na aftrek van alle stalling- en veilingkosten en de boete het restant naar jou overgemaakt worden. Ook kan op je rijbewijs ingenomen worden tot je betaald hebt. Dus je bent niet mobiel meer, je hebt geen inboedel meer, je hebt 6 keer een week gezeten dus bent inmiddels waarschijnlijk ook werkzoekende omdat je baas je eruit geschopt heeft en dan heb je nog niet betaald? Goed bezig ;-). Toegevoegd na 3 minuten: Via de deurwaarder kan overigens ook loonbeslag of uitkeringsbeslag gelegd worden. Daarnaast is het tegenwoordig voor de overheid mogelijk om zelf het bedrag van je rekening af te schrijven. Dit is niet terug te boeken.

Bronnen:
http://www.cjib.nl/Onderwerpen/boete_voor_...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100