wat gebeurt er allemaal vanaf het moment dat je 112 belt tot de tijd dat de hulpdiensten bij eenn ongeval zijn?

Zie vraag
Gr

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (6)

112 Geeft de melding door aan de hulpdiensten ter plaatse, die zullen dan uitrukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De telefonist(e) wil weten welke van de hulpdiensten je nodig hebt (Politie, brandweer, ambulance) en schakeltje vervolgens door met de meldkamer. Nu doe je je verhaal. Zeg duidelijk wat er aan de hand is, geef door of er gekwetsten zijn of geef signalementen of de nummers van kentekenplaten door indien er verdachten zijn die vluchten. Geef de exacte locatie door (Woonplaats, straat). Het komt voor - ik spreek uit ervaring - dat de telefonist niet zo rap in denken is en domme vragen stelt: Laat je niet van de wijs brengen en aan het lijntje houden, maar verbreek de lijn nadat je de belangrijke zaken hebt doorgegeven. Nu kun jij eventuele slachtoffers weer helpen. De telefonist heeft jouw telefoontje kunnen traceren en stuurt de hulpvoertuigen aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. Je belt 112
2. Een medewerk(st)er neemt op (als het goed is)
3. Je vertelt wat er aan de hand is en waar dit is gebeurt.
4. De medewerker stelt eventueel nog wat vragen en begint vast met hulp in te schakelen
5. Indien er onduidelijkheden zijn over welke hulpdiensten nodig zijn en in welke mate er sprake is van spoed, zullen 3 en 4 herhaald worden tot dit duidelijk is.
6. De benodigde hulpdienst(en) die het dichtst ter plaatse is/zijn word(t)(en) ingeschakeld.
7. De hulpdiensten komen ter plaatse.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bij mij vragen ze altijd als eerst: brandweer, ambulance of politie. En dan wat je locatie is.
Dan verbinden ze je door met de alarmcentrale van de desbetreffende locatie en zij vragen door op de situatie
Tijdens de melding wordt al de desbetreffende hulpdienst op pad gestuurd, de telefonist(e) blijft aan de lijn om te ondersteunen en om aan te geven waar de hulpdienst is en hoe lang het nog gaat duren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aansluiten op bovenstaande antwoorden:
Als de centrale meldkamer het telefoontje met melding heeft gehad zal ze de bv de brandweer op de hoogte stellen. De piepers gaan af, de melding komt met prio-vermelding op de 'lichtkrant'. Zo heet het digitale bord dat op verschillende plaatsen in de kazerne hangt. De brandweermannen gaan zo snel mogelijk naar de (bv) ladderwagen of tankautospuit, trekken hun bluspak aan en rijden zo snel mogelijk naar de plaats waar ze zijn moeten. Onderweg hebben ze contact met de meldkamer over wat ze gaan aantreffen (als die info beschikbaar is).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je belt 112, en krijgt de 112 alarmcentrale aan de lijn. Deze zal vragen welke hulp je (het meeste) nodig hebt (Politie, ambulance, brandweer), en in welke plaats. De telefoniste zal je vervolgens doorverbinden met de regionale meldkamer van de desbetreffende hulpdienst. Deze centralist(e) zal je nogmaals vragen wat en waar precies er iets te doen is. (straatnaam, huisnummer en plaats, dit om vergissingen en kostbare tijd te verliezen aangezien b.v. elke stad of dorp wel een kerkstraat heeft) De centralist zal vervolgens nog belangrijke nadere informatie opvragen, zoals: zijn er slachtoffers bij betrokken en hoeveel, is er brand uitgebroken en wat brand er dan, hoeveel en wat voor een voertuigen zijn er bij betrokken, zit er nog iemand bekneld in het voertuig, enz. enz. Tijdens het uitvragen van de melder, typt de centralist de informatie tijdens het gesprek gelijk in het GMS (gemeenschappelijk meldkamer systeem) Dit systeem is door alle drie de hulpdiensten (die ook in één ruimte zitten) in te kijken, op deze manier kan elke benodigde hulpdienst zijn eigen personeel aansturen. De centralist van Politie en Ambulance weet welke eenheid er vrij is, of dicht in de buurt is en zal deze per mobilofoon alarmeren, deze eenheid zal gelijk richting het ongeval gaan rijden. De centralist van de brandweer zal één of meerdere brandweerkorps(en) via een pager (pieper) systeem alarmeren. Het GMS zal aangeven welk brandweerkorps het snelst ter plaatse kan zijn. Hierbij wordt rekening gehouden met de opkomst van brandweervrijwilligers naar de kazerne, de aanwezigheid van een beroepskorps , de rijtijd vanaf de brandweerkazerne naar het ongeval en een eventuele rijrichting. (snelweg) Brandweervrijwilligers zullen via een pager worden gealarmeerd, komen vanuit thuis of het werk naar de brandweerkazerne kleden zich om en zullen binnen 3 a 4 min. vanuit de brandweerkazerne naar het ongeval rijden. Bij een beroepskorps zal de brandweer via een intercom systeem worden gewaarschuwd, de al aanwezige brandweer kleden zich om en zullen binnen 1 min. naar het ongeval rijden.

Even voor de duidelijkheid:
De regionale meldkamer zal binnen 1 minuut na de eerste melding de benodigde hulpdiensten al alarmeren. Daarna zal hij de melder verder uitvragen om zoveel mogelijk nuttige informatie te verzamelen die van belang kunnen zijn voor de hulpdiensten. Hulpdiensten zijn dus al gewaarschuwd en aanrijdend ! Het is in het belang van slachtoffers om dus niet zo maar op te hangen