Zou dit de wereld veranderen?

Wederom lekker hypothetisch;

Op een sportclub zitten 100 mensen, 50 gelovigen (verschillende godsdiensten) en 50 atheisten. Ze zijn in een bus op groepsuitje ergens heen, en tijdens een afschuwelijk ongeluk waar niemand iets aan kan doen sterven 50 mensen; de 50 gelovigen. Ze zaten niet bij elkaar of zo, er is geen oorzaak aan te wijzen.

Een week later gebeurt er weer een ongeluk waarbij alle gelovigen omkomen en de atheisten overleven (bedrijfsuitje goes wrong, treinongeluk, kies maar). De verhouding hoeft niet 50/50 te zijn, kan ook best 40/60 of 80/20 zijn, het gaat eraan dat telkens de gelovigen omkomen en de atheisten overleven.

Een week later weer. Er zijn geen tekenen van terroristische acties of iets dergelijks.

Wereldnieuws uiteraard, maar de vraag is; verandert dit de wereld op de lange termijn?

NB het gaat niet over de vraag of het geloof goed of slecht is, het had net zo goed andersom kunnen zijn, puur om de kwestie of dit verregaande effecten zou hebben op de wereld.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
leuke vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe kom je erop +1

Antwoorden (7)

Dus dat de atheïsten in God gaan geloven, omdat het zo voor de hand ligt dat het een straf van God is, dat het zo ging als het ging?

Jazeker, dat is zo...

Een atheïst is wel degelijk gelovig... Hij weet niet dat God niet bestaat, maar gelooft dat...
Dus het zijn 100% gelovigen, en van gelovigen is bekend dat ze kunnen switchen en dat zullen ze ook doen...

Alleen wetenden switchen niet, maar die had je er niet bij zitten in je groep...

Dus JA, het gaat de wereld veranderen... En wellicht verregaande effecten zelfs ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op het moment dat deze trend zich doorzet krijg je een interessante paradox.

Is er een hogere macht die hier de hand in heeft? Blijkbaar wel.

Waarom gaan dan alle gelovigen de pijp uit? Hebben ze allemaal een verkeerd geloof? Of bestaat er dan een god die niet vereerd wil worden....

Nou en of dit effect zal hebben op de wereld. Niet bij 3 van deze ongevallen, maar bij een aanhoudende stroom van dit soort gebeurtenissen zal er enorm veel wetenschappelijk onderzoek worden losgelaten hierop.
En elke religie zal hier op reageren, regeringsleiders ook, de wereld zal zich in rap tempo gaan herordenen.
itsme
14 jaar geleden
Op dit soort hypothetische ideeën kun je alle mogelijke antwoorden geven en allen zijn even waar. Pas als het echt gebeurt en je ziet wat er daarna gebeurt dan kun je antwoord geven.
Hoe ik erover denk? Ja natuurlijk veranderd zoiets de wereld. Of niet de wereld, maar wel de manier waarop mensen tegen het geloof aankijken. Dan nog reageert iedere individu op zijn eigen manier. Met jouw voorbeeld waarbij alle gelovigen steeds sterven, zullen sommige gelovigen zeggen dat dat de wil van God is en dus juist het bewijs dat ze het bij het rechte eind hebben. Voor de niet-gelovigen is het natuurlijk lekker dat ze blijkbaar onschendbaar zijn, maar het idee moet ook bij hen opkomen dat dit geregisseerd moet zijn door een hogere entiteit.

Andere manier om er tegenaan te kijken is dat als de trend zich doorzet er uiteindelijk alleen nog niet-gelovigen overblijven. Daarvan moeten er toch uiteindelijk ook regelmatig een aantal geen sterven. Of hebben die (hypothetisch) ineens het eeuwige leven?

Al met al vind ik het een heel vreemde hypothese, die voor allerlei uitleg vatbaar is.
Eigenlijk ben ik wel benieuwd wat de achterliggende gedachte is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De gelovigen sterven uit maar de atheïsten worden gelovig.
Want dit kan alleen het werk van 'n God wezen.
Dus verandert er niets.
Op den duur komen er vanzelf weer atheïsten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zal in ieder geval het gezeik over b.v. de evolutietheorie en nog meer geschilpunten tussen gelovigen en niet gelovigen de wereld uit zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het zal veranderen in die zin dat het de mensheid banger en onzekerder maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gebeurtenis met 50 of 100 mensen zal de wereld niet veranderen. Niet op korte en niet op lange termijn.
Er zijn gebeurtenissen geweest met miljoenen slachtoffers, en die hebben de wereld al niet veranderd, kun je nagaan...