Wat betekenen de verschillende kleuren oormerken bij geiten of schapen?

Ik zag laatst geiten en schapen, sommige hadden de "gewone" gele oormerken, andere hadden groen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Bovenstaand antwoord klopt deels. Er zijn oorlabels die groen zijn en inderdaad een anti-parasietenmiddel bevatten, voor deze labels wordt echter geen apart oorgaatje geschoten. Deze labels worden bevestigd aan het bestaande gele oorlabel. De dieren hebben dus beide in 1 oor.
Andere kleuren oorlabels kunnen ook buitenlandse oorlabels zijn, de dieren zijn geïmporteerd uit een land met groene labels. Metalen oorclips zie je dan ook nog wel vaak.
De nieuwste technologie, elektronische identificatie-oormerken heeft voor schapen en geiten groene 'labels'. Het zou kunnen dat de betreffende boer is overgestapt op deze nieuwe labels en dus een deel van de kudde de oude gele clips heeft en een deel de nieuwe groene, elektronische clips.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De gele oorlabels zijn om het dier te identificeren, hier staat een code op waarmee te zien is hoe oud het dier is, vader, moeder enz.

De groene labels zijn wat een vlooienband is voor de hond of kat. Het helpt bij het voorkomen van vervelende kwaaltjes. Helpt tegen onder andere stress, mastitis, zomerwrang en helpt tegen vliegen.