Ik denk niet dat dit bedoeld word.
Masculinisme is wat het feminisme voor vrouwen is, maar dan voor mannen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk bedacht +
Mannarchie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Feminisme - uit het Frans féminisme, van de Latijnse woordstam femina = vrouw -

is een algemene aanduiding voor een verzameling maatschappelijke en politieke stromingen of bewegingen die ongelijke (machts-)verhoudingen tussen mannen en vrouwen kritisch analyseert en politieke, sociale en economische gelijkheid der seksen nastreeft.
Ook wel:
De leer dat de vrouw gelijk is aan de man.
De vrouwenbeweging.
De vrouwenemancipatie.

ZO, dat is een mond vol.

Nu wil je het tegenovergestelde.
Dus een beweging, een stroming, een ideologie,
die daar recht tegenin gaat?

Ik denk dat "conservatisme" daar dan nog het meeste van toepassing is.
Het conservatisme is een politieke, ethische en culturele gezindheid die zich grondvest op de traditie.
Dat wat traditioneel, van oudsher zo gegroeid is, is dus goed. Dingen bij het oude willen laten.

Er is ook wel een mannenbeweging, maar die richten zich op emancipatie en "bevrijding" van mannen.
Dat lijkt mij niet tegengesteld aan feminisme.
Het is eerder een richting die parellel is aan de vrouwenbeweging, die zich richt op emancipatie van de vrouwen.