Wat voor financiële en milieukosten zijn het gevolg van de snelheidsverhoging naar 130 op snelwegen in Nederland?

Weet jij het antwoord?

/2500

Hier kun je nooit van je leven een antwoord op geven. Simpelweg omdat dit praktisch gezien niet precies valt te berekenen. Je zou wel een indicatie kunnen nemen, echter spelen hierbij zoveel factoren een rol. Milieu factoren: - Soorten auto's (uitstoot bij 130 km/h t.o.v. 120 km/h) - Misschien stoot je meer uit bij 130 km/h, maar omdat je korter onderweg bent kan dit toch nog lager uitvallen (dus CO2 uitstoot over afstand i.p.v. snelheid) - Hoeveel km wordt er gereden en wordt dit nu meer. Financiële factoren: - Soorten auto's (Misschien wordt er meer of minder benzine verbruikt, welke soort auto's hebben we en hoeveel zijn er van elk) - Wat levert de "tijdswinst" op - Komen er niet meer ongelukken waardoor de tijdswinst nooit wordt ingehaald - Mocht er tijdswinst zijn, wat levert dit dan netto op per Nederlander. Ik kan nog wel even door gaan. Zoals je ziet zijn er zo veel factoren dat het praktisch gezien onmogelijk is om dit te beantwoorden. Je zou het rijgedrag van elke persoon in Nederland moeten analyseren, maar aangezien er dagelijks weer nieuwe chauffeurs bij komen en "stoppen", valt dit niet te zeggen. Het enige wat er zou kunnen gebeuren is het afschatten, echter om een goede en betrouwbare schatting hiervan te maken, heb je ook weer erg veel informatie nodig. Denk dat dit zo goed als niet te beantwoorden valt.