wat is de letterlijke betekenis van het Italiaanse woord 'graffito'?

ik moet voor school een spreekbeurt over graffiti doen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het woord "graffiti" betekent "ingekraste tekeningen" en is de meervoudsvorm van het Italiaanse woord graffito, verwant aan graffio (schram) en het werkwoord graffiare (schrammen). Graffiare staat via het Latijn in verband met het Griekse werkwoord γράφειν (graphein, inkrassen, schrijven, graveren).
Graffiti is van alle tijden.
Het volk van de Vandalen was bekend om zijn graffiti.
De Romeinen uit de klassieke oudheid schreven ook op hun muren en monumenten, bijvoorbeeld in Pompei. In Rome is er graffiti gevonden die de Vikingen daar hebben aangebracht. De neanderthalers maakten tekeningen in rotsen. Ook de Egyptenaren stonden bekend om hun graffiti, de hiërogliefen. De Romeinen hadden zo ook hun graffiti, dit waren vooral politieke uitspraken en aankondigingen van gladiatorenspelen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Verder kun je de link leggen van de Romeinse fresco's naar de hedendaagse graffiti, het zijn beiden muurschilderingen.
Ook bestaat er reverse-graffiti. Het schoonspuiten van een stukje stoep waar een mal op ligt waardoor er (ideële) reklame verschijnt of iets dergelijks.