Wanneer moet je het pronom personnel OF het pronom personnel et y gebruiken (in het Frans!)?

Ik weet wel dat je eentje moet gebruiken bij "de + ..." en een andere bij "à + ..." maar voor de rest...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

En vervangt een woord dat begint met du, de la, de l', des en ook bij woorden met een nummer.
(Bv j'ai deux chaussures -> j'en ai deux.)
En ook nog andere dingen die duiden op een hoeveelheid bv beaucoup de, moins de, plus de, ...
(Bv il a beaucoup de chaussures -> il en a beaucoup)

Y gebruik je vooral bij woorden die een plaats aanduiden. (dus bij woorden die geen persoon zijn & beginnen met au, à la, à l', aux en dans)

Het betekent allebei er, dus eigenlijk merk je in het nederlands nooit een verschil. Het is gewoon het makkelijkst om te houden dat het bij y over een plaats gaat en bij en vaak over hoeveelheden ofzo. :)