Zeggen dat iets zweverig is van de ander is domme dooddoentechniek... Je voelt dat je moet reageren en inhoudelijk kun je dat niet, dan noem je dat maar zweverig en dan maak je een argument dat nergens op slaat, maar wel je ongenoegen uitspreekt... Vele gebruikers van GV reageren zo, maar dat zijn niet de personen die AGEREN, maar doorgaan re-AGEREN... en derhalve hebben ze ook nooit veel waardering of punten...

Lekker zweverig dit antwoord hé?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Met zweverig wordt vaak godsdienstig of paranormaal bedoeld!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is het tegengestelde van met beide benen op de grond staan.
Rieneke1
14 jaar geleden
Tijdens het zweven heb je geen grond om op te staan. Dit is dan ook geen duidelijkheid en geen zekerheid. Alle geloven, sekten en spirituele uitingen zijn verdacht omdat de beweging vraagt om erin te geloven. Weinig tot geen grondslag dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel goed... grondig antwoord... +1
hangt van de context af.

Kan een aanduiding zijn van ongrijpbaarheid van iets (er dus geen grip op kunnen krijgen, het geheel niet kunnen zien), of een aanduiding van esotheriek (onverklaarbaar, en dus aangenomen als iets 'hogers'.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een metafoor.

Iets dat zweeft, kun je niet vastpakken. Je kunt er geen vat op krijgen. Het kan van alles zijn, want je kunt het nooit goed bekijken.

Daarom is radioactieve straling, hoewel het onzichtbaar is, *niet* zweverig. Je kunt het meten, je kunt het berekenen, je kunt de effecten zien - en iedereen weet hoe.

De straling van leylijnen is daarentegen *wel* zweverig. Er zijn genoeg mensen die beweren dat het bestaat, en dat ze het kunnen meten, maar niemand is het erover eens hoe, en de een "meet" heel iets anders dan de ander. Je kunt het dus in werkelijkheid niet meten, je kunt het niet berekenen, je kunt geen enkel effect zien - en niemand is het met elkaar eens.

Vandaar de metafoor: radioactieve straling is concreet, je kunt het als het ware vastpakken en bekijken, het is heel duidelijk wat het is en waar we het over hebben. Het staat.

Leylijnstraling is het tegenovergestelde. Het zweeft.
Cryofiel
14 jaar geleden
Als je het hebt over bewustzijn, intuïtie, voelen o.i.d. dan wordt het al gauw zweverig genoemd. Mensen zeggen dan vaak van zichzelf dat ze nuchter zijn.

Bij zweverig denk ik aan dromen, fantaseren, onrealistich zijn. En als je nuchter bent, sta je met beide voeten op de grond en houd jij je bezig met concrete en tastbare zaken. Iemand die iets of iemand zweverig noemt, lijkt moeite te hebben met het onnoembare, niet tastbare in zijn leven, dat wel aanwezig is. Omdat iedereen, bewust of onbewust gebruik maakt van zijn antennes en niet alleen af gaat op concrete woorden en daden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat het erg gelovig of paranormaal is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat het min of meer ongefundeerd is! Meestal meer dan min.