hoe gaat 'een jaar lang gratis...' in zijn werk?

Je hoort vaak bij prijsvragen e.d. "Win een jaar lang gratis ...." boodschappen, shampoo.... enzovoort, vul maar in.
Maar hoe gaat het uitkeren van zo'n prijs nou in zijn werk?

Zijn er mensen met ervaring?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Ze nemen dan het gemiddelde verbruik. Bij shampoo kan het best zijn dat er een bestelbus met flacons bij je huis komt. Bij boodschappen krijg je (meerdere) tegoedbonnen/waardecheques.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet bij dit soort prijzen of lokkertjes in advertenties nooit zomaar afgaan op de kreet alleen. Bij advertenties en prijsvragen zijn er altijd de kleine letterjes, of de actievoorwaarden. Als Hema of Bristol in een folder zet "25% korting op alles", dan staat er een sterretje achter, en op een moeilijk vindbare plaats, zie je een enorme lijst waarop die korting niet geldt.

Bij een gratis kar boodschappen, is het ook niet de bedoeling dat je je kar vult met 300 haasbiefstukjes, en een nieuwe auto kopen, met het eerste jaar gratis benzine is ook onzin. Dan staat er in de kleine lettertjes iets als "maximaal 30.000 km". Een jaar lang gratis shampoo is dus helemaal een flut-prijs, want ik ken geen mensen die meer dan 15 Euro per jaar aan shampoo besteden. Je krijgt dus echt geen vrachtwagen vol met shampoo, die je op de vrijmarkt kunt gaan verkopen. Een eerlijke shampoo-fabrikant stelt gewoon een prijs van 15 Euro beschikbaar, zonder verdere onzin.

Blijkbaar willen we als consumenten toch een beetje bedonderd worden, met nietszeggende kreten. Maar in onderstaande berichtje zie je, dat we niet alles pikken. Deze uitspraak kon alleen maar tot stand komen, na een klacht van een kritische consument.

"Reclame van Essent ‘misleidend’ volgens Reclame Code Commissie

De reclame van Essent met ‘zes maanden gratis stroom’, is misleidend volgens de Reclame Code Commissie (RCC). Klanten kregen namelijk een eenmalige korting van 171 euro ter waarde van zes maanden gratis stroom, gebaseerd op het gemiddeld verbruik. Een klant die 8000 kWh verbruikte, diende vervolgens een klacht in bij de RCC.

Essent is zich met de actie ‘zes maanden gratis stroom’ van geen kwaad bewust. De korting was in de actievoorwaarden nader gespecificeerd, en daarin stond dat de korting 171 euro zou zijn, gebaseerd op het gemiddeld verbruik van 3500 kWh en de variabele tarieven van 1 januari 2011.

De stelling dat dit misleidend zou zijn, is volgens Essent niet correct: het merendeel van de klanten verbruikt inderdaad ongeveer 3500 kWh. Klanten die minder dan 3500 kWh verbruiken, hebben zelfs een voordeel bij deze actie.

De Reclame Code Commissie was het niet met deze zienswijze eens, en oordeelde dat het misleidend was. Essent is hiervoor op de vingers getikt. In juli dit jaar werd energieleverancier E.ON met de actie ‘zes maanden gratis stroom’ hierover aangesproken."

http://www.energiewereld.nl/nieuws/reclame-van-essent-%E2%80%98misleidend%E2%80%99-volgens-reclame-code-commissie.aspx