Wat is het verschil tussen 'can' en 'could'?

Toegevoegd na 6 minuten:
En wat zou je eerder op twitter vragen?
Can you please follow me?
of
Could you please follow me?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb iets van 'Follow me, if you'd like to receive my updates'. Vind ik net iets 'beter' klinken dan 'Could you please follow me?'

Het beste antwoord

can = kunnen
could = zou kunnen

Toegevoegd na 13 minuten:
WOULD you please follow me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En waarom dan 'would' ?
:x
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat dat beleefder is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@BRN: "Would you please follow me" is een beleefde vorm om te vragen of iemand wil volgen. Dat moet je niet zo letterlijk gaan lopen vertalen. Freek weet prima waar 'ie 't over heeft hier.

Andere antwoorden (6)

Can is kan
Could is zou ik kunnen/Zou kunnen

Ook wordt could gebruikt als je iets formeel wilt vragen.
Could you close the windows, please?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
can is in de zin van kan van het kan me lukken, we kunnen de wedstrijd winnen
could is in de zin van kan van het is een mogelijkheid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
could is wat netter en formeler
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Can is kunnen, maar could (zou kunnen) wordt in de volgende gevallen gebruikt:
- om een mogelijkheid te geven
- bij het maken van suggesties of beleefde verzoeken
- om ergernis aan te geven omwille van iets dat niet is gedaan
- om een sterke neiging om iets te doen te aan te geven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou geloof ik zeggen : would you like to follow me?

Ik vind met 'please' zo smekerig......(o, alsjeblieft, alsjeblieft, zielig, eenzaam, followers nodig....)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan zou ik in dit geval het geheel inkorten tot : follow me, please. Bij Can you follow me, please, gaat het om 'follow': je wilt, dat iemand iets doet, nl achter je aanlopen. En na mijn jarenlang in GrBRitt wonen, denk ik toch wel een aardig gevoel voor de waarde van Engelse woorden te hebben.......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@nieuwschierig hmmm wordt follow op twitter dan ook niet bedoelt als 'volgen'?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben niet zo erg op de hoogte, maar ik dacht, dat het de bedoeling is, dat iemand leest, wat jij allemaal opschrijft.
Dus het is meer 'lees mijn vervolgverhaal', dacht ik...
Can betekent kunnen
Could betekent zou kunnen. En volgens mij is could ook de verleden tijd van can (als ik me niet vergis).