De hond van mijn buurvrouw word volgens mij verwaarloosd. Wat kan ik doen?

de hond zit vast en kan amper lopen. van 9 tot 3 heeft de hond geen eten, en word nooit uitgelaten...!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (7)

144 is het nummer voor de dierenpolitie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt de dierenpolitie bellen op 144. Voor meer info zie http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/dieren/vraag-en-antwoord/wat-doet-de-dierenpolitie.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dierenliefhebber kunt u zich afvragen of u tijdelijk uw buurvrouw kunt ontlasten van de zorg voor haar huisdier.
Wellicht heeft u meer energie en tijd voor de hond.
Maak eerst een vriendelijk praatje om u op de hoogte te stellen ivm evt verborgen leed of onmacht.
Blijken al uw inspanningen tevergeefs mbt een verbetering van de positie van het huisdier, dan kunt u 114 bellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herstel: 144
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Je moet wel goed nadenken of het echt verwaarlozing is. Een boel mensen laten hun hond overdag alleen en dit hoeft niet zielig te zijn. Van 9 tot 15 is niet eens een werkdag . Ook eten een boel honden altijd maar 1x per dag dus is het ook niet zo dat het erg is dat de hond van 9 tot 3 geen eten zou hebben.
Dat ie niet uitgelaten wordt is natuurlijk minder mooi. Misschien moet je eens vragen waarom hij vast zit en zo moeilijk loopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Dit is een waardevol antwoord. Plus.
Alleen het vastzitten is een punt van aandacht. Hoe lang is de lijn?
Over de tijd van alleen zijn hoef je je niet druk te maken. Als de hond dit gewend is, zal hij er niet aan lijden. 6 Uur lang niet eten is absoluut niet erg. Water moet hij wel hebben, ofschoon zelfs dat in koele dagen niet nodig is.
Wordt hij nooit uitgelaten, of alleen in die 6 uur niet?
Is het een kleine hond? Er zijn kleine honden die op de kattenbak worden "uitgelaten". Dus zelfs daar kan je geen verwaarlozing achter zoeken.
Best spreek je eerst je buurvrouw er op aan, voor je zelf actie onderneemt. Doe dit niet te beschuldigend "waarom verwaarloos je je hond?", maar vraag haar eerder hoe het met de hond gaat, of de verzorging niet te veel tijd in beslag neemt,... Je kunt er haar ook op attent maken dat je het zielig vindt voor de hond dat hij zo vaak zonder voedsel zit en niet uitgelaten wordt.
Dan kun je sowieso de manier waarop zij tegenover de hond staat inschatten. Wil ze het beestje wel? Houdt ze ervan? Is ze zich ervan bewust dat ze te weinig tijd en aandacht aan het dier besteedt? Indien niet, hebben jouw opmerkingen er misschien voor gezorgd dat ze er zich van bewust wordt dat ze de hond verwaarloost en kan dit verbeteren. Als dat niet gebeurt, zou je misschien best het beestje redden door de dierenpolitie te bellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
144 bellen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ikzelf en mijn man hebben een hond die bij het vorige baasje al gewend was overdags alleen te zijn. Zij krijgt 's morgens drinken en na het uitlaten krijgt ze een kluifje en als we 's middags weer terug zijn krijgt ze eten en gaat ze weer uit en 's avonds voor het slapen nog een keer. Ze loopt dan wel gewoon los en met 3 keer per dag eten zou ze dichtgroeien.

Het is dus helemaal niet erg, waakhonden zijn het ook gewend.

Anders is het als de hond heel erg ziek is en echt helemaal nooit wordt uitgelaten en echt helemaal niets te eten krijgt. Maar het lijkt me sterk dat U elke dag tussen 9 en 3 voor het raam staat en de hond geen moment uit het oog verliest, daar heeft U denk ik geen tijd voor dus zijn de conclusies wat voorbarig.

Het beste is een keer belangstelling te tonen bij de buurvrouw inderdaad en vragen of U anders de hond mag uitlaten en eten geven als blijkt dat de buurvrouw er om een goede reden niet genoeg aan toe komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je