Zijn er onderzoeken gedaan naar wat de euro ons heeft opgeleverd/gekost t.o.v. de gulden?

De een roept dat de euro ons alleen maar gekost heeft, de ander roept dat de euro ons meer welvaart heeft gebracht. Ik wil nou wel eens weten hoe het werkelijk zit.

Het gaat me niet alleen om centen, onderzoeken die gevolgen anders dan financiële bekijken, zijn ook welkom.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is allebei waar. Dat is de pest met welvaart, het is niet te kwantificeren. "Welvaart is de mate waarin de behoeften met de beschikbare middelen kunnen worden bevredigd. Het is een kwalitatieve maatstaf." (zie bron).

Er zijn altijd onderzoeken aan te halen die bewijzen dat het ons welvaart heeft opgeleverd en er zijn ook altijd onderzoeken aan te halen die aantonen dat het ons welvaart heeft gekost.

Qua euro's zijn veel dingen (vooral de goedkopere gebruiksartikelen) een stuk duurder geworden. De supermarkt, plantjes bij het tuincentrum (waren FL 3,95 en nu EUR 3,95), snoep, vooral levensmiddelen zijn enorm duur vergeleken met 10 jaar geleden. Maar heeft dit met de euro te maken of met de wereldwijd stijgende voedselprijzen? Aan de andere kant zijn de duurdere dingen als computers, tv's etc. alleen maar goedkoper geworden. Bovendien verdien ik nu veel meer dan 10 jaar geleden.

Welvaart is verder ook meer dan euro's alleen. Het gaat veel meer over hoe iets wordt ervaren dan hoe iets werkelijk is. Een mooi voorbeeld is de gezondheidszorg. De publieke opinie zegt: deze is duur en slecht van kwaliteit. Internationaal onderzoek laat zien dat het in Nederland betaalbaar is en kwalitatief tot de wereldtop behoort.

Kortom: in werkelijkheid zijn we er volgens mij op dit moment niet slechter aan toe dan 10 jaar geleden. Dat dat gevoelsmatig voor veel mensen wel zo is komt omdat ze ten opzichte van een paar jaar geleden minder welvaart ervaren.

Om de invloed van de euro hierin te kwantificeren is onbegonnen werk, aangezien je voor zoveel andere effecten moet corrigeren dat niemand hier een zinnig woord over kan zeggen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zie dat ik mijn eerste opmerking 'Het is allebei waar' niet verder heb toegelicht. Ik bedoel daarmee dat er onderzoeken zijn waarin wordt aangetoond dat de welvaart is gestegen sinds (niet per sé dankzij) de euro, maar dat er ook onderzoeken zijn waarin wordt aangetoond dat de welvaart is gedaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar betreffen die onderzoeken waarnaar je verwijst dan vergelijkbare welvaartsaspecten, of verschillende? Als ze dezelfde aspecten onderzoeken, dan is 't knap vervelend dat ze mekaar tegenspreken. Onderzoeken ze verschillende aspecten, dan vullen ze elkaar alleen maar mooi aan. En in dat geval zijn dat dus de onderzoeken die ik zoek.

Andere antwoorden (1)

Dat is niet (meer) uit te rekenen en dus worden er geen serieuze pogingen gedaan.