Is het doelbewust laten omvallen van de DSB Bank in de eerste plaats een politieke ideologische i.p.v. een economische kwestie?

Naar mijn idee is er momenteel een machtstrijd gaande over de rug van de DSB-bank, waarbij hoofdzakelijk eigenbelang prevaleert.

14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ALP is ook geen systeembank, en toch?
http://www.goeievraag.nl/vraag/auto-lease-plan-bijgetaan-dsb.25940

Antwoorden (6)

Ha, die Rudolf;

Mee eens. Probleem is alleen dat er van teveel verschillende eigen belangetjes sprake is. Als die het samen eens konden worden was de zaak in no time opgelost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen sprake van. En al helemaal niet van politieke ideologische doelen.
Het failliet van die bank kent alleen maar verliezers.
14 jaar geleden
DSb heeft jaren lang en nu ook nog geregeerd vanuit eigenbelang.
Het is al jaren bezig om leningen te verstrekken aan mensen die niet het vermogen hebben om in te zien wat de gevolgen zijn. Bij elke lening moeten ze een levensverzekering afsluiten, die ze bovenop hun afgesloten lening ook eens maandelijks moeten betalen. een verhaal wat dus jaren speelt.
Ik vind het prima dat de overheid hier niet aan mee werkt , sterker nog vind het belachelijk dat ze nooit eerder hebben ingegrepen. Maar ook dat zal wel politieke spelletjes te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, ik heb geen medelijden met de DSB. Overigens ook niet met de medewerkers, die willens en wetens meewerkten aan de verkoop van die woekerpolissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist , maar de overheid heeft natuurlijk veel te lang "jarenlang" met de ogen gesloten liggen pitten. Net als in UK en IJsland , het was wel goed , zo'n grote financiele sector , voor de economie.
De enige politieke ideologie die hierachter zit is dat de betrokken minister en president van DNB zonder ingrijpen in een heel moeilijke positie zouden zijn gekomen.

Het hele voortraject tot 1 week geleden was buiten de politiek om, alleen gericht op economische belangen en belangenbehartiging.
itsme
14 jaar geleden
Echt niet! het is welzeker een economische!! een bank moet blindelings te vertrouwen zijn en dan nog moet je als consument gewoon echt weten wat je nou eigenlijk doet.

Deze roofbank heeft schandelijk misbruik gemaakt van het blinde vertrouwen van niet-weters, hun klanten.
Het feit dat zoiets uiteindelijk echt niet loont, dat je daar als bank gewoon failliet van gaat, is een hele goeie zaak.

Het is wel zo dat er meer banken dubieuze dingen deden of doen. En dat de DSB daar zo ontstellend ver in ging dat ze nu als voorbeeld zijn uitgekozen: Kijk dat gebeurt er met je als je te ver gaat met je roofpraktijken.

Het zelfreinigende effect werkt dus. Alle banken zijn nu allang bezig om al hun producten te screenen, en consumenten zijn zo kopschuw geworden dat ze steeds meer willen weten van alles wat ze afnemen.

Hetgeen een hele goede verandering is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rudolf
14 jaar geleden
Er wordt door Wouter Bos en Nout Wellink nu een voorbeeld gesteld, waar DSB het slachtoffer van is geworden. Andere banken zijn echt niet beter. Uit onlangs gehouden onderzoek is gebleken dat er bij andere banken, b.v. SNS Reaal, ook koopsompolissen zijn verkocht met torenhoge provisies. Er wordt met twee maten gemeten en dat is oneerlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
DSB slachtoffer, lolol, ja dat is zo. Maar dan wel na er vele gemaakt te hebben! Je wordt niet zomaar een roofbank. De DSB maakte het zo bont dat zij uitstekend geschikt waren om als een voorbeeld te dienen en als voorbeeld ten onder te gaan. Dat was hard nodig. Als ze normaal zaken hadden gedaan en de allerslechtste niet waren geweest, dan waren ze daarvoor *niet* in aanmerking gekomen. Bij een ongeluk na door rood rijden, is dan degene de schuldige die de max snelheid niet lager had gesteld? Of de verkeerslichten niet van schaduw voorzag waardoor de chauffeur het licht niet zag? Of de politie die niet oplette? Welnee, mijn beste, de echte schuldige is de door-rood-rijder! En dat is in dit geval onze Dirk de roofridder!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het niet met je eens JJ1. Ik denk dat Rudolf gelijk heeft , de DSB moest als voorbeeld worden "geofferd". Heel toevallig is DSB net niet groot genoeg om als systeembank te worden beschouwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg toch, ik denk ook dat ze als voorbeeld voor de hele branch zijn gesteld. Geen boeven producten meer. Ze zijn als voorbeeld gesteld omdat ze toch echt veel en veel te ver gingen in het beroven van klanten. De grootste boef pak je als eerste.... die stel je dus als voorbeeld.
Deels... sinds Van Der Hoop Bankiers in 2005 failliet ging, zijn alle banken die in de problemen raakten royaal te hulp geschoten door de overheid, en het lijkt erop dat nu DSB als voorbeeld moet dienen.

Natuurlijk, ik ben dolblij niet meer te pas en te onpas geconfronteerd te worden met misselijkmakende reclames van lenen.nl, Becam of Postkggggediet en wat al niet meer, maar die werkwijze was 30 jaar lang geen reden tot ingrijpen. Sterker nog, DSB kreeg in 2005 - dus na het faillisement van Van Der Hoop - een banklicentie, en mocht dus, naast het wederverkopen van andermans producten tegen provisie, ook zelf bankproducten ontwikkelen en verkopen.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het voor alle betrokkenen makkelijker en goedkoper was geweest als DSB met wat zachte dwang werd opgeslokt door staatsbank ABN AMRO. De mensen met een woekerhypotheek zijn er nu echt niet vanaf - die worden voor een habbekrats doorverkocht aan andere banken.